Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Theorie en praktijk van milieurechtvaardigheid

Environmental Justice in Theory and Practice

Hoe kan milieurechtvaardigheid bijdragen aan een rechtvaardige en duurzame toekomst? In deze summer school leer je hoe verschillende disciplines dergelijke morele dilemma's aanpakken en bespreek je praktijkvoorbeelden.

Cursusbeschrijving

Deze zomercursus laat studenten kennismaken met milieurechtvaardigheid vanuit verschillende perspectieven. We houden ons bezig met filosofische pogingen om normatieve normen te identificeren voor wat kan worden beschouwd als een rechtvaardige verdeling van de voordelen en lasten van milieuacties. Dit omvat vragen als: Moet iedereen gelijke toegang hebben tot vitale ecosysteemdiensten? Moeten rijke landen betalen voor aanpassing aan klimaatverandering in armere landen? Zo ja, in welke mate? Maar we zullen ook kritisch kijken naar de waarde van filosofisch redeneren als benadering van milieurechtvaardigheid. Biedt de filosofie ons de broodnodige onpartijdige principes om ons handelen te sturen of is het te veel een leunstoel discipline, verwijderd van wat er in de 'echte wereld' gebeurt? Is luisteren naar de eisen van belanghebbenden en de eisen van milieurechtvaardigheidsbewegingen en activisten een meer praktisch relevante manier om milieurechtvaardigheid te begrijpen? Wat zijn hun doelstellingen en strategieën en hoe succesvol zijn ze?

We zullen ons ook bezighouden met milieurechtvaardigheidsaspecten van de beoordeling van de effecten van natuurbehoud en andere milieubeleidsmaatregelen en -interventies. Het Intergovernmental Platform of Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) heeft goed uiteengezet dat mensen verschillende waarden voor de natuur hebben, die samenhangen met de manier waarop ze met de natuur omgaan en met hun wereldbeeld. Hoe kunnen we dergelijke waarden dan het beste beoordelen? Wat zijn de voordelen van het uitdrukken van dergelijke waarden in geld, en wat zijn de tegenargumenten? Wat is de rol van milieueconomie en sociaal-culturele studies bij het beoordelen van natuurwaarden? Hoe kan het proces van waardebepaling zo worden georganiseerd dat de resultaten worden gedragen door de mensen wier waarden op het spel staan?

Lees hieronder verder voor meer informatie.

Over deze cursus

Niveau

  • Master / PhD

Contacturen

  • 29

Voertaal

  • Engels

Cursusprijs

  • €545 - €1035

Aanvullende cursusinformatie

  • Leerdoelen

    Aan het einde van deze cursus zijn studenten in staat om:

    - verschillende benaderingen van milieurechtvaardigheid te begrijpen

    - theorieën en benaderingen over milieurechtvaardigheid toe te passen op casestudy's

    - situaties van mogelijke milieuonrechtvaardigheid beoordelen en evalueren

    - in teamverband te werken aan vraagstukken waarbij een persoonlijk (normatief) oordeel een rol speelt.

  • Vormen van onderwijs en beoordeling

    Vormen van onderwijs

    s Ochtends wordt er klassikaal lesgegeven (met een activerende/interactieve aanpak). In de ochtenduren zijn er docenten van de universiteit en gastdocenten die zich bezighouden met milieurechtvaardigheid.

    De middagen zijn gewijd aan praktische sessies (waar nodig onder begeleiding van een ervaren VU-docent), een excursie, zelfstudie en groepswerk ter voorbereiding op de opdracht.

    Voorafgaand aan de zomerschool verwachten we dat deelnemers literatuur lezen voor de verschillende (gast)colleges.

    Urenverdeling

    - 15 uur lezingen en gastcolleges (ochtenden)

    - 8 uur voor opdracht

    - 3 uur voor excursie

    - 3 uur interactief practicum

    Beoordeling

    100% van het cursuscijfer wordt gebaseerd op het cijfer van groepspresentaties

  • Gedetailleerde cursusbeschrijving

    Overal ter wereld worden de meest kwetsbare mensen het zwaarst getroffen door de schadelijke gevolgen van de wereldwijde milieuveranderingen. Beleidsmaatregelen en praktijken voor de beperking van en aanpassing aan wereldwijde milieuveranderingen hebben zeer ongelijke gevolgen voor mensen. Deze gevolgen worden verergerd door een gebrek aan inspraak en zeggenschap, evenals een gebrek aan of erkenning van verschillende wereldbeelden en praktijken onder meer kwetsbare groepen. Dergelijke onrechtvaardigheden belemmeren het behalen van SDG's 14 en 15 (leven onder water en leven op het land), evenals SDG 1 (nul armoede) en SDG 10 (ongelijkheden verminderen). Wetenschappers, milieuactivisten en beleidsmakers worden steeds gevoeliger voor deze patronen en de roep om milieurechtvaardigheid is talrijk. Maar hoe bereik je een rechtvaardigere en duurzamere toekomst?

    Sommige mensen steunen rechtvaardig milieubeleid en rechtvaardige praktijken omdat ze ervan overtuigd zijn dat het rechtvaardig behandelen van elkaar inherent het juiste is om te doen - er is een morele verplichting. Onderzoek toont ook aan dat milieubeleid dat als "rechtvaardig" wordt ervaren effectiever kan zijn, omdat de kans groter is dat mensen zich eraan houden. Het is echter veel minder duidelijk wat milieurechtvaardigheid werkelijk is en wat er in de praktijk voor nodig is. Bovendien verschillen ideeën over rechtvaardigheid tussen mensen en contexten.

    Deze zomercursus laat studenten kennismaken met milieurechtvaardigheid vanuit verschillende perspectieven. We houden ons bezig met filosofische pogingen om normatieve normen te identificeren voor wat kan worden beschouwd als een rechtvaardige verdeling van de voordelen en lasten van milieuacties. Dit omvat vragen als: Moet iedereen gelijke toegang hebben tot vitale ecosysteemdiensten? Moeten rijke landen betalen voor aanpassing aan klimaatverandering in armere landen? Zo ja, in welke mate? Maar we zullen ook kritisch kijken naar de waarde van filosofisch redeneren als benadering van milieurechtvaardigheid. Biedt de filosofie ons de broodnodige onpartijdige principes om ons handelen te sturen of is het te veel een leunstoel discipline, verwijderd van wat er in de 'echte wereld' gebeurt? Is luisteren naar de eisen van belanghebbenden en de eisen van milieurechtvaardigheidsbewegingen en activisten een meer praktisch relevante manier om milieurechtvaardigheid te begrijpen? Wat zijn hun doelstellingen en strategieën en hoe succesvol zijn ze?

    We zullen ons ook bezighouden met milieurechtvaardigheidsaspecten van de beoordeling van de effecten van natuurbehoud en andere milieubeleidsmaatregelen en -interventies. Het Intergovernmental Platform of Biodiversity and Ecosystem Services (IPBES) heeft goed uiteengezet dat mensen verschillende waarden voor de natuur hebben, die samenhangen met de manier waarop ze met de natuur omgaan en met hun wereldbeeld. Hoe kunnen we dergelijke waarden dan het beste beoordelen? Wat zijn de voordelen van het uitdrukken van dergelijke waarden in geld, en wat zijn de tegenargumenten? Wat is de rol van milieueconomie en sociaal-culturele studies bij het beoordelen van natuurwaarden? Hoe kan het proces van waardebepaling zo worden georganiseerd dat de resultaten worden gedragen door de mensen wier waarden op het spel staan?

    Bij de bespreking van de verschillende benaderingen koppelen we deze aan concrete casestudies en voorbeelden van strijd voor milieurechtvaardigheid. Deze komen uit verschillende milieuproblemen zoals klimaatverandering (SDG 13), behoud van ecosystemen op het land (SDG 15), bescherming van oceanen (SDG 14). Milieurechtvaardigheid speelt bij deze problemen op verschillende manieren vanwege verschillende ruimtelijke en temporele schalen; terwijl in sommige gevallen de gevolgen dichtbij en onmiddellijk voelbaar zijn (bijv. bosomvorming), strekken andere problemen zoals klimaatverandering zich uit over uitgestrekte gebieden en meerdere generaties. Dit kan leiden tot verschillende benaderingen om onrechtvaardigheden te verminderen.

    De cursus zal zeer interactief zijn. Docenten zullen input geven over de belangrijkste concepten, methoden en empirische trends op het gebied van milieurechtvaardigheid, en gastcolleges door mensen uit de praktijk zullen laten zien hoe deze concepten worden geoperationaliseerd, waardoor discussies over theorie versus praktijk worden gevoed. Studenten krijgen veel ruimte om met deze input te werken en ze toe te passen op gevallen van milieuonrechtvaardigheid of milieurechtvaardigheidsbewegingen waar ze zelf aan willen werken. De docenten voor deze cursus komen van verschillende achtergronden en afdelingen en hebben expertise in verschillende milieukwesties, waardoor dit echt een interdisciplinaire leerervaring wordt.

    Omdat milieurechtvaardigheid ook speelt in stedelijk ontwerp (en Amsterdam een belangrijke pullfactor is voor studenten die naar de VU komen) zullen we een lokale (Amsterdam/Amstelveen) begeleide wandeling opnemen waarin milieurechtvaardigheidskwesties op stadsniveau worden besproken.

  • Cursus syllabus en rooster

    Hier kun je de syllabus van zomer 2023 downloaden, die een goed beeld geeft van hoe de cursus er in 2024 uit zal zien.

    *Houd er rekening mee dat het een syllabus is uit 2023 en dat deze onderhevig is aan wijzigingen.

  • Over de cursuscoördinatoren

    Ina Lehmann is assistent-professor Governance of Global Biodiversity bij de afdeling Milieubeleidsanalyse van het Instituut voor Milieustudies (IVM). Haar onderzoeksinteresses omvatten het behoud en duurzaam gebruik van biodiversiteit van lokaal tot mondiaal bestuursniveau, evenals de verschillende verbanden tussen biodiversiteit en ontwikkelingsbeleid. Tot nu toe heeft ze deze zaken met name geanalyseerd vanuit het perspectief van milieurechtvaardigheid, waarbij ze aandacht besteedde aan de rechtvaardigheidseisen met betrekking tot verdeling, participatie en erkenning. Meer recent richt haar onderzoek zich steeds meer op de wereldwijde beleidsintegratie van biodiversiteitsoverwegingen in de productiesectoren landbouw, visserij en aquacultuur.

    Ina doceert cursussen over (mondiaal) milieubeheer en duurzaamheidstransformaties, en cursussen over onderzoeksontwerp in zowel bachelor- als masteropleidingen. Ze begeleidt scripties op het gebied van governance van natuur en biodiversiteit.

    Marije Schaafsma is universitair hoofddocent bij de afdeling Milieueconomie van het IVM, waar ze sinds 2023 leiding aan geeft. Ze is gespecialiseerd in het analyseren van welzijn en welvaartseffecten van veranderingen in ecosysteemdiensten, met behulp van monetaire en niet-monetaire waarderingsmethoden, en heeft een grote interesse in deliberatieve waardering en het beoordelen van milieurechtvaardigheid in/door waarderingsmethoden. Ze werkt ook aan de integratie van milieufactoren in armoedestatistieken. Ze is sterk betrokken bij interdisciplinair onderzoek ter bevordering van duurzame ontwikkeling.

    Marije is hoofdauteur van de IPBES values assessment en de IPBES Business & Biodiversity Assessment. Marije promoveerde aan de VU Amsterdam, verhuisde daarna naar het Verenigd Koninkrijk (Universiteiten van East Anglia, Cambridge, Southampton) en werkt sinds november 2019 weer bij de VU Amsterdam. Ze is Research Fellow bij CSERGE, University of East Anglia, en Visiting Researcher aan de University of Southampton.

Team VU Amsterdam Summer School

We zijn er om te helpen!

Skype: op afspraak via amsterdamsummerschool@vu.nl

Contactpersoon

  • Yota
  • Programma Coordinator
  • Esther
  • Summer and Winter School Medewerker

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam