Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Internationale Ontwikkeling: trends via lokale casusperspectieven

International Development: Global Trends via Local Cases Perspectives

Nu de wereld verandert en steeds meer met elkaar verbonden raakt, is er steeds meer behoefte aan experts die weten hoe ze mondiale uitdagingen aan moeten pakken. In deze cursus richten we ons op het Mondiale Zuiden, d.w.z. de economisch achtergestelde regio's, en op de manier waarop mensen zichzelf kunnen versterken om hun welzijn te verbeteren en de ongelijkheid en mondiale uitdagingen waarmee we geconfronteerd worden aan te pakken. Vanuit een mondiaal perspectief bespreken we de Duurzame Ontwikkelingsdoelen van de VN. Studenten zullen nieuwe kennis en vaardigheden opdoen voor kritische reflectie en analyse op het gebied van internationale en mondiale ontwikkelingspraktijken.

Cursusbeschrijving

De traditionele mondiale Noord-Zuidkloof in internationale ontwikkeling verliest aan relevantie nu uitdagingen zoals grondstoffenschaarste, nieuwe ongelijkheden, bedreigingen voor de voedselzekerheid, opwarming van de aarde, migratieproblemen en gewapende conflicten zowel ontwikkelde als ontwikkelingsregio's treffen.

Bovendien heeft de globalisering geleid tot complexe maatschappelijke problemen die samenwerking tussen verschillende spelers vereisen, wat leidt tot samenwerking tussen meerdere belanghebbenden. Deze aanpak gaat er echter van uit dat het samenbrengen van de juiste belanghebbenden automatisch oplossingen zal opleveren, waarbij machtsongelijkheid en uiteenlopende belangen worden genegeerd die kunnen leiden tot uitsluiting of overheersing van minder machtige spelers. Ondanks de toenemende samenwerking worden organisaties nu nog vaak beoordeeld op hun prestaties en rendement in plaats van op hun goede bedoelingen. De ingewikkelde en onvoorspelbare aard van ontwikkelingsuitdagingen vraagt echter om nieuwe en innovatieve manieren om ontwikkelingsprocessen en -resultaten te begrijpen, te beheren en te evalueren.

We zoomen in op transversale verschijnselen zoals migratie, conflicten, digitalisering en nieuwe ongelijkheden als belangrijke uitdagingen die de huidige stand van zaken bepalen en presenteren de situatie aan de hand van lokale voorbeelden.

Het Centrum voor Internationale Samenwerking aan de VU Amsterdam benadrukt een geïntegreerde, interdisciplinaire en transdisciplinaire benadering van mondiale uitdagingen en werkt sinds 1955 nauw samen met faculteiten van de VU en met internationale partners. Het centrum maakt gebruik van de kennis van experts die zich bezighouden met het coördineren en uitvoeren van programma's voor capaciteitsopbouw, onderwijs, onderzoek en samenwerking met partners in Afrika, Azië en Latijns-Amerika.

Over deze cursus

Niveau

  • Advanced / Master / PhD

Contacturen

  • 46

Voertaal

  • Engels

Cursusprijs

  • €765 - €1360

Aanvullende cursusinformatie

  • Vormen van onderwijs en beoordeling

    Vormen van onderwijs

    Interactieve lezingen op de campus in de klas, met gastdocenten, groepswerk op basis van video's, het delen van ervaringen uit het echte leven, excursies en casestudiediscussies. Taal van het onderwijs: Engels

    Vormen van beoordeling

    Studenten kiezen een van de onderwerpen en bereiden een groepspresentatie voor. Deze uiteindelijke groepspresentatie en -discussie vindt plaats tijdens de laatste bijeenkomsten en dient als eindbeoordeling.

    Deze cursus is zo ontworpen dat elk van de genoemde leerdoelen wordt bereikt door actieve deelname aan de cursusactiviteiten.

    1. Groepsbeoordeling: groepsbeoordelingen worden uitgevoerd tijdens de contacturen in de klas. Studenten nemen één van de onderwerpen van de cursus en bereiden een presentatie voor over de genoemde varianten. Ze ontvangen vooraf de opdracht en het beoordelingsformulier voor de presentatie. Groepen moeten een één- of tweepager indienen over het door hen gekozen onderwerp en idee. Studenten moeten ook reflecteren op de werklast en de toegewezen taken binnen hun groep als onderdeel van de eindbeoordeling;
    2. Blogopdracht in tweetallen (afhankelijk van het aantal deelnemers): elk tweetal moet een blog schrijven over 1 van de onderwerpen/lezingen. Een blog wordt digitaal gedeeld met alle deelnemers. Een tabel en schema worden op de eerste dag verstrekt.

      Doel:
      - Studenten aanmoedigen om een innovatieve, boeiende en beknopte manier te ontdekken om de centrale concepten van de lezing over te brengen aan een extern publiek
      - Hen uitnodigen om kritisch na te denken en bij te dragen aan debatten
      Blogvereisten:
      - Moet dienen als een platform om creativiteit te uiten of gedachten uit te lokken over de belangrijkste boodschap van de lezing. Er is geen strikte eis om te schrijven; je mag elke vorm kiezen die je verkiest. Maak gerust een cartoon, maak een fotoverhaal, neem een gesproken column op of produceer een video als dat bij je stijl past!
      - Je blog moet een verband leggen tussen de inhoud van de lezing en iets buiten het programma, zoals lopende debatten, persoonlijke anekdotes, multimedia-inhoud, tentoonstellingen of parlementaire discussies.
      - Neem waar mogelijk websitelinks op als verwijzingen. Houd je inhoud beknopt en aantrekkelijk.
      - Zorg er bovendien voor dat je blog een begeleidende foto bevat (minstens 800x500 px) met een duidelijk label voor hergebruik en een relevante titel.
      - Stuur je blog uiterlijk de volgende dag in via e-mail. Blogs worden niet tijdens de les gepresenteerd, tenzij dat wordt gevraagd/verplicht. Er wordt een korte introductie en achtergrond gegeven door de makers en er is een kort moment voor Q&A en feedback.
    3. Deelnemers voeren een debat tijdens de eerste week. Elke deelnemer krijgt een rol toegewezen. Er is een individuele beoordeling van het debat in de klas. Studenten ontvangen vooraf de criteria voor dit debat.

    De groepsopdracht en presentatie zijn 50%, de Blog is 30%, het debat is 20%.

    Om een voldoende te halen voor de cursus moeten studenten een totaalgemiddelde van 5,5 of hoger hebben (volgens het Nederlandse beoordelingssysteem).

    Aanwezigheid is verplicht.

  • Leerdoelen

    Aan het einde van de cursus:

    - Deelnemers begrijpen de complexiteit en de belangrijkste trends en debatten die de sector van internationale ontwikkelingssamenwerking historisch hebben gevormd;

    - Kunnen deelnemers het concept ontwikkeling herkennen en er kritisch over reflecteren en hun positie in internationale en mondiale ontwikkelingspraktijken bediscussiëren;

    - Deelnemers zijn zich bewust van de sterke en zwakke punten van de SDG's;

    - Deelnemers kunnen verschillende vormen van macht identificeren en beschrijven hoe macht verband houdt met ongelijkheid en vorm geeft aan processen van uitsluiting en insluiting;

    - Deelnemers begrijpen het belang en kunnen inzichten van lokale perspectieven toepassen in het denken over internationale ontwikkeling;

    - Deelnemers begrijpen hoe ze literatuur moeten selecteren en kritisch beoordelen, hoe ze de belangrijkste boodschappen uit verschillende leermaterialen (docenten, literatuur) kunnen halen en hoe ze hun inzichten via een blog kunnen delen met hun medestudenten.

    Verder zullen deelnemers hun vaardigheden leren en aanscherpen met betrekking tot:

    - Het schrijven van blogs;

    - Debatteren;

    - spreken in het openbaar;

    - Teamwerk;

    - Literatuurbespreking / contextualiseren.

  • Voorlopige syllabus

    Hier kun je de voorlopige cursussyllabus voor zomer 2024 downloaden.

    *Houd er rekening mee dat dit een voorlopige syllabus is en dat deze nog kan veranderen voordat de cursus begint.

  • Over de cursuscoördinatoren

    De cursus wordt gegeven door een team van professionele docenten en experts die hebben gewerkt aan internationale projecten in verschillende landen met sterke banden met gepresenteerde casestudies over de hele wereld (met de nadruk op landen in het Zuiden). Elke uitgenodigde docent heeft een academische (PhD en/of hoger) en praktische achtergrond en presenteert het concrete domein van haar/zijn expertise.

    Dr. Oleksandr Khyzhniak is projectmanager bij het Centrum voor Internationale Samenwerking (CIS-VU), heeft ruime ervaring in internationale samenwerking, managementprojectonderwijs en onderzoek, met de nadruk op post-Sovjetlanden, China en Afrika. Hij maakt bij voorkeur gebruik van interdisciplinaire benaderingen en staat open voor internationale betrekkingen die hun oorsprong vinden in zijn twee MA-diploma's in Sociologie en Internationale Economie aan de Karazin Universiteit (Oekraïne). Tijdens zijn academische onderzoekscarrière liep hij in 2009 stage aan de Universiteit van Warszawa (Polen) voor zijn PhD gewijd aan tolerantievraagstukken en in 2016-2017 aan de Ariel Universiteit (Israël) voor zijn postdoctorale project gewijd aan collectieve acties en de bepaling daarvan. Tijdens zijn werkervaring combineerde hij onderwijs-, onderzoeks- en managementactiviteiten. Als projectmanager bij CIS-VU richt hij zich nu op de uitvoering van internationale projecten in de landen van het Zuiden en op de ontwikkeling van nieuwe terreinen en mogelijkheden in Centraal-Azië en de oostelijke buurlanden.

    Jorn Dormans werkt bijna 6 jaar als projectmanager bij CIS-VU. Hij heeft een achtergrond in sociale en culturele antropologie en onderwijs. Op het gebied van internationale samenwerking werkt hij vooral in de MENA-regio, waar hij zich richt op onderwijs en SRGR-gerelateerde projecten voor capaciteitsdeling (opbouw). Hij heeft expertise in diversiteitskwesties, SRGR, genderbewustzijn, op maat gemaakte training en onderwijspraktijken. Hij studeerde af aan de Vrije Universiteit Amsterdam (VU Amsterdam) in de Sociale en Culturele Antropologie. Zijn onderzoek volgde de discoursen en ervaringen van (culturele) diversiteit binnen de VU. Daarna vervolgde hij zijn tweede master via het Advanced Master Programme in International Development (AMID) aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Jorn heeft een passie voor onderwijs en heeft meerdere jaren lesgegeven in zowel het basis-, voortgezet als speciaal onderwijs en richt zich momenteel op Train the Trainer Approaches in verschillende CIS-projecten. Zijn meeste werkervaring heeft hij opgedaan in Indonesië, Bangladesh, Jordanië en Libanon. Zijn projecten hebben vaak specifieke aandacht voor vluchtelingen en gastgemeenschappen. Bij CIS bestaan zijn dagelijkse werkzaamheden uit: projectmanagement, coördinatie en projectrapportage; acquisitie en ontwikkeling van projectvoorstellen, verzorgen van trainingsworkshops M&E en beleidsontwikkeling. Daarnaast is Jorn een voorstander van het gebruik van meer inclusieve en passende kritische taal met betrekking tot 'Ontwikkelingssamenwerking', gender, ras, macht, dekolonisatie, identiteit en handicaps en migratie.

    Gastdocenten:

    Dr. Denyse J. Snelder,

    Dr. Henk van den Heuvel,

    Dr. Prosper S. Maguchu,

    Dr. Halyna Kravchenkova,

    Dr. Lilian Omondi

Team VU Amsterdam Summer School

We zijn er om te helpen!

Skype: op afspraak via amsterdamsummerschool@vu.nl

Contactpersoon

  • Yota
  • Programma Coordinator
  • Esther
  • Summer and Winter School Medewerker

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam