Onderwijs Onderzoek Actueel Organisatie en samenwerking EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Energie in transitie
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Onderneming oprichten in het Amsterdamse ondernemersecosysteem

New Venture Creation in the Amsterdam Entrepreneurial Ecosystem

Deze cursus helpt met het opzetten van nieuwe ondernemingen en bestudeert het ondernemerschap.

Cursusbeschrijving

Het opzetten van nieuwe ondernemingen is één van de belangrijkste economische vraagstukken van dit moment, overal ter wereld. Het beperkt zich niet tot start-ups, maar geldt ook voor de ontwikkeling van nieuwe activiteiten door bestaande bedrijven en spin-offs door universiteiten, bedrijfsuitbreidingen, overnames en nog veel meer.

Amsterdam biedt een breed en interessant palet aan ondernemers, bedrijven en ondernemende organisaties; het zogenaamde Amsterdamse ondernemersecosysteem. Het Center for Entrepreneurship van de Vrije Universiteit Amsterdam(ga hier naar de website) speelt een belangrijke rol in het Amsterdamse ondernemersecosysteem. Deze cursus is perfect voor het bestuderen van de creatie van nieuwe ondernemingen en het ondernemerschap.

We behandelen een dubbele benadering. De eerste benadering is die van duurzaam ondernemerschap, waarbij de economische, sociale en ecologische aspecten van nieuwe ondernemingen aan bod komen. De tweede benadering is die van de levenscyclus van de onderneming, waarbij de veranderingen van de onderneming en de ondernemer tijdens de levenscyclus van de onderneming aan bod komen.

Naast bovengenoemde benaderingen wordt een belangrijk deel van de inhoud van deze cursus bepaald door de studenten zelf, van wie wordt verwacht dat ze met hun eigen zakelijke ideeën en bijdragen komen, begeleid door de docenten van de cursus.

Na ochtendcolleges waarin onderwerpen als het Business Model Canvas voor Start-ups en Scale-ups en het Amsterdamse ondernemersecosysteem worden besproken, werken de studenten 's middags aan praktische opdrachten.

De cursus eindigt met een online pitch van de teamopdracht, in een Dragon's Den/Shark Tank setting.

Lees hieronder verder voor meer informatie.

Over deze cursus

Contacturen

  • 38

Voertaal

  • Engels

Cursusprijs

  • €765 - €1360

Aanvullende cursusinformatie

  • Leerdoelen

    Aan het einde van deze cursus zullen studenten

    1) Een innovatieve kijk op ondernemerschap hebben ontwikkeld.

    2) Het bewustzijn hebben ontwikkeld dat waardetoevoegende kansen niet alleen financiële aspecten bevatten, maar ook sociale en milieuaspecten (duurzaam ondernemerschap).

    3) Inzicht hebben ontwikkeld in hun eigen ondernemende competenties en deze ook daadwerkelijk hebben ontwikkeld.

    4) Hebben geleerd over de processen die betrokken zijn bij het herkennen en benutten van kansen, over het creëren van maatschappelijke waarde en over de aard en rol van netwerken.

    5) Hebben de vaardigheid verworven om een haalbaarheidsplan te schrijven over hoe een innovatie op de markt te brengen.

  • Vormen van onderwijs en beoordeling

    Vormen van onderwijs

    Ochtendcolleges gaan in op onderwerpen als het Business Model Canvas voor Start-ups en Scale-ups en het Amsterdamse ondernemersecosysteem.
    In de middag werken studenten aan praktijkopdrachten, met extra ondersteuning van externe experts.
    De cursus eindigt met de elevator pitches van de teamopdrachten, in een Dragon's Den/Shark Tank setting.

    Er zullen in totaal 38 contacturen zijn, met ongeveer 5 contacturen per dag, behalve op dagen dat er andere activiteiten gepland staan voor studenten (zoals sociale programma-activiteiten), dan zal er 2 uur contact zijn.

    Beoordeling

    De beoordeling vindt plaats langs drie lijnen:

    1) Teamopdracht Business Model Canvas (Innovativiteit (25%); Technologische haalbaarheid (25%); Commerciële haalbaarheid (25%); Pitch & Discussie (25%); Volledigheid van het verslag (puntenaftrek); Leesbaarheid van het verslag, puntenaftrek). Deze regel vertegenwoordigt 50% van het eindcijfer.

    2) Essay (Dit wordt beoordeeld op basis van overtuigingskracht. Dubbelzinnigheid van de stelling en slechte leesbaarheid van het essay kunnen leiden tot puntenaftrek). Ook deze regel vertegenwoordigt 50% van het eindcijfer.

    3) Vier kleine opdrachten (deze worden beoordeeld op basis van slagen/verbeteren/zakken).

  • Voorlopige syllabus

    Je kunt de voorlopige cursussyllabus voor 2024 hier downloaden.

    Houd er rekening mee dat het een voorlopige syllabus is en dat deze kan worden gewijzigd.

Team VU Amsterdam Summer School

We zijn er om te helpen!

Skype: op afspraak via amsterdamsummerschool@vu.nl

Contactpersoon

  • Yota
  • Programma Coordinator
  • Esther
  • Summer and Winter School Medewerker

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam