Deze competenties vloeien voort uit het profiel voor studieadviseurs zoals geformuleerd door de Landelijke Vereniging voor Studieadviseurs.
Het betreft de volgende competenties:
- Voeren van advies- en begeleidingsgesprekken (verplicht)
- Adviseren over (opleidings)beleid
- Trainen
- Versterken professionele attitude en vaardigheden (verplicht)
Deelnemers selecteren bij aanvang van het traject drie van de vier competenties en formuleren bij elke competentie een ontwikkelvraag. Deze ontwikkelvragen vormen de leidraad voor hun eigen professionele ontwikkeling gedurende het traject. Deelnemers kiezen bij de competentie Versterken professionele attitude en vaardigheden zelf het thema waarin ze zich verder willen ontwikkelen.
Opzet
Tijdens het programma oefenen gastsprekers met de deelnemers het voeren van (lastige) coach- en adviesgesprekken, en oefenen met hen om vanuit een systemische blik naar hun werkomgeving te kijken. Het programma bestaat uit drie individuele gesprekken, vijf opleidingsdagen (1 hele dag en 4 dagdelen), vijf intervisiebijeenkomsten en drie leergroepbijeenkomsten. Om de groepsvorming en veiligheid te optimaliseren wordt van de deelnemers verwacht dat ze elke opleidingsdag, leergroepbijeenkomst en intervisiebijeenkomst aanwezig zijn.
De leergroepbijeenkomsten en intervisiebijeenkomsten beslaan ieder twee uur. De intervisiegroepen en leergroepen zijn verschillend van samenstelling en bestaan ieder uit 3 - 4 deelnemers. De data waarop deze groepen bij elkaar komen worden door de deelnemers zelf bepaald.
Eindgesprek
Met een portfolio en bewijsstukken tonen de deelnemers in een eindgesprek aan dat ze zich hebben ontwikkeld op de drie gekozen competenties en in staat zijn hierop adequaat te reflecteren. Het eindgesprek wordt gevoerd met een van de begeleiders en een externe deskundige. De externe kan een BKS-opleider van een andere universiteit zijn of een studieadviseur.
Studiebelasting
De tijdsinvestering bedraagt in totaal zo’n 120 uur.
Meer over deze cursus
Inleiding
Data, kosten en inschrijven