Het overkoepelende doel van deze breakout is dat docenten en projecteigenaren hun onderwijs zodanig (her-) ontwerpen of (door)ontwikkelen, dat ze zin krijgen om het te geven en vertrouwen hebben dat het leidt tot gewenste (student- en docent-) uitkomsten. Het vernieuwde ontwerp past binnen de kaders van de VU Onderwijsvisie, met bewuste aandacht voor Activerend en Blended onderwijs, én de eigen context met de eigen randvoorwaarden en uitdagingen.
De BREAKOUT heeft twee belangrijke kenmerken:
- Je werkt met je eigen team aan het (her)ontwerp van je eigen vak.
- Er is specifieke aandacht voor de verschillende fasen van het ontwerpproces, namelijk: analyse, ontwikkelen, onderzoeken, implementeren, reflecteren en consolideren.
- De breakout vindt plaats buiten de VU zodat de focus volledig op het ontwerpproces ligt.
Het programma
Ontvangst met koffie & thee
Onderwerpen van de dag:
- Visie op onderwijs
- Keuze: herontwerp om te verbeteren, nieuw ontwerp of innovatief ontwerp
- De leerweg van de student
- Keuze maken voor type onderwijs. Projectonderwijs, CSL, colleges met werkgroepen
- Leerweg vertalen naar een storyboard
- Wat is scaffolding? Hoe pas je dat toe in je storyboard?
- Gemeenschappelijk diner
Avondprogramma:
- Formatieve toetsing, feedback
- Presentatie van storyboards en aanpassen eerste opzet
- Een goede nachtrust
- Een gezamenlijk ontbijt
Onderwerpen van de ochtend:
- Waar moet een goede opdracht aan voldoen?
- Uitwerken van een of twee opdrachten
- Nadenken over vormgeving Canvas, communicatieplan
- Opzetten Plan van Aanpak voor voltooien cursus ontwerp
- Opzetten van een Evaluatieplan
12:00 - 13:00 uur: Afsluitende lunch
Begeleiding
De sessies worden begeleid door onderwijsspecialisten vanuit onderwijsinnovatie in combinatie met experts op het gebied van verschillende vakgebieden zoals A Broader Mind of Mixed Classrooms.
Meer over dit programma
Inleiding
Resultaat
Data en inschrijven