Interview
Docenten Maiza Campos Ponce en Marieke Parijs zijn de drijvende krachten achter de nieuwe Broedplaats voor junior docenten. Of ‘jewels’ zoals zij ze liever noemen. ‘Maiza en ik zijn al jaren de begeleiders van een programma waarin junior docenten professionaliseringtrajecten aangeboden krijgen’, zo vertelt Marieke, ‘hiermee kunnen zij hun eigen loopbaan verder ontwikkelen én bijdragen aan onderwijsinnovaties binnen de VU. Zo halen ze hun BKO en doen ze mee aan het Education Pioneers programma waarin ze leren een innovatieproject op te zetten en uit te voeren. Met de Broedplaats willen wij junior docenten de erkenning geven die zij verdienen. Zij zitten vol energie, willen innoveren en zijn enorm enthousiast. Maar soms laat de waardering voor het goede werk dat zij leveren wat te wensen over. Hier wilden wij verandering in brengen en hebben daarom de Broedplaats in het leven geroepen. Een plek waar zij elke donderdag, de hele dag, terecht kunnen. Om een kop koffie te drinken, informatie over opleidingstrajecten te krijgen, kennis te delen of om een potje airhockey te spelen. Het is belangrijk dat junior docenten voelen dat zij ergens terecht kunnen.’
Leren van en met elkaar
Door junior docenten de erkenning te geven die zij verdienen, krijgen zij volgens Maiza dat extra zetje om nog meer te innoveren. ‘Tijdens de Broedplaats worden er met regelmaat workshops aangeboden, bijvoorbeeld door Ermelinda Jaku, creative educational developer van de Broader Mind Course. Zij leert junior docenten om met een ‘brede blik’ les te geven. Maar ook onderling steken de ‘jewels’ veel van elkaar op. Omdat zij van verschillende faculteiten komen en verschillende expertises hebben, kunnen zij kennis aan elkaar overdragen.’
Ana Cassanti kan dit alleen maar beamen. Deze junior docent van de Bèta Faculteit heeft het Mixed Classroom onderwijsmodel in haar les geïmplementeerd. ‘Andere junior docenten vragen mij regelmatig om tips. Maar op mijn beurt wil ik van hun ook graag weten hoe zij bepaalde methoden in hun lessen hebben verwerkt. De Broedplaats is dan ook echt een plek om van elkaar te leren. Wij hebben een drive om te innoveren en om onszelf als junior docent te verbeteren. En dat brengt de kwaliteit van het onderwijs op de VU alleen maar ten goede.’
Ook junior docent Simone Kersten is blij met de Broedplaats. ‘Het toont waardering voor de extra taken die wij oppakken en biedt daarnaast ruimte om gezamenlijk te innoveren. En die energie en innovatiekracht komt uiteindelijk weer terug naar de VU.’
‘Junior docenten zijn creatief en hebben veel ideeën. Deze ideeën moeten tot uiting komen en hiervoor heb je een ondersteunende omgeving als de Broedplaats nodig’, zo laat Jochem van Roon weten. ‘Het logo van de Broedplaats is dan ook treffend: een juweel die groeit. Wij hebben een stimulerende ruimte nodig waar onze ideeën tot bloei kunnen komen. En dankzij Maiza en Marieke is dit nu mogelijk.’
Het zaadje voor een langere aanstelling van junior docenten is meer dan tien jaar geleden geplant door Lothar Kuijper, opleidingsdirecteur van de bachelor Gezondheidswetenschappen. ‘Het ging destijds niet zo goed met de opleiding. Studenten voelden zich soms een nummer en misten de verbondenheid met de VU. Ik heb toen gekeken hoe we een ‘brugfunctie’ konden creëren tussen studenten en de opleiding. Er waren wel al een paar junior docenten bij de Bewegingswetenschappen actief. Maar voor een korte periode en ook met een andere rol. Hier wilden wij verandering in brengen en inzetten op een serieuze en langdurige aanstelling voor junior docenten. In 2014 zijn we gestart met een pilot met 4 junior docenten en nu, 8 jaar later, zijn dit er meer dan 50. Het belang van junior docenten was mij al snel duidelijk en Maiza gelukkig ook, want zij heeft de leiding over dit project op zich genomen. Met de komst van de Broedplaats als kers op de taart.’
Meer informatie over de Broedplaats
Inleiding
Resultaat
Data en aanmelden events