Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Word gecertificeerd docent NT2 naast je onderwijsbevoegdheid

Opleiding docent NT2 voor deelnemers met onderwijsbevoegdheid

Lees hier meer informatie over het programma, toetsing en resultaat voor deze deeltijdopleiding tot NT2-docent.

Wat levert deze opleiding je op?
Met de succesvolle afronding van deze opleiding verwerf je het erkende Certificaat Docent NT2 waarmee je, in combinatie met je onderwijsbevoegdheid en onderwijservaring, uitstekend bent toegerust om aan de slag te gaan als docent NT2 in het volwassenenonderwijs of in de ISK. Op vakinhoudelijk gebied ontwikkel en/of vergroot je jouw kennis van tweedetaalverwerving, algemene leertheorieën, taalleertheorieën, benaderingen en principes van (onderdelen van) taalonderwijs. Je leert deze inzichten te verbinden met en toe te passen op de onderwijspraktijk, vooral via praktijkopdrachten. 

Programma
De opleiding begint met een startbijeenkomst met een informatief karakter: na de kennismaking geeft de docent toelichting op het traject en op de verschillende onderdelen, werkwijze en evaluatie.

De deelnemers maken een begin met het in kaart brengen van hun startcompetenties, mogelijke ontwikkelingspunten en ontwikkelingsplan. 

In de vakinhoudelijke bijeenkomsten komen de achtergronden en de praktische toepassing van verschillende onderdelen van het NT2-onderwijs aan bod. Bij de begeleidingsbijeenkomsten ligt de focus op ondersteuning van de lespraktijk en van jouw ontwikkeling als NT2-docent door intervisie en reflectie. 

Afronding en toetsing
Tijdens de opleiding leg je een portfolio aan en werk je met een persoonlijk ontwikkelingsplan en een lesplan. Door de bespreking van lesopnames, observatie, cursistenevaluatie en 360 graden feedback tijdens de begeleidingsbijeenkomsten krijg je inzicht in jouw ontwikkeling als NT2-docent.  

De opleiding wordt afgesloten met een individueel eindgesprek waarin onder andere de portfolio met praktijkopdrachten wordt besproken. 

Meer over deze opleiding
Inleiding
Toelatingseisen
Data, kosten en inschrijven

Startbijeenkomst

Deze bijeenkomst heeft een informatief karakter: na de kennismaking geeft de docent toelichting op het traject en op de verschillende onderdelen, werkwijze en evaluatie. De deelnemers maken een begin met het in kaart brengen van hun startcompetenties, mogelijke ontwikkelingspunten en ontwikkelingsplan. Het laatste zal in de volgende begeleidingsbijeenkomsten verder worden uitgewerkt.

Praktische informatie

  • Werkvorm: plenaire bijeenkomst, workshop
  • Studiebelasting: 8 uur (bijeenkomst en voorbereiding)

Vakinhoudelijke bijeenkomsten

In deze dertien bijeenkomsten komen de achtergronden en de praktische toepassing van verschillende onderdelen van het NT2-onderwijs aan bod.

Leerdoelen

  • Deelnemers ontwikkelen en/of vergroten hun kennis van tweedetaalverwerving, algemene leertheorieën, taalleertheorieën, benaderingen en principes van (onderdelen van) taalonderwijs.
  • Deelnemers leren om deze inzichten te verbinden met en toe te passen op de onderwijspraktijk, vooral via praktijkopdrachten.

Praktische informatie

  • Werkvorm: plenaire bijeenkomsten
  • Evaluatie: negen uitgewerkte praktijkopdrachten; aanwezigheid
  • Studiebelasting: 182 uur (bijeenkomsten, literatuurstudie, verwerkingsopdrachten)

Onderwerpen

  • Theorieën van tweedetaalverwerving
  • Benaderingen van tweedetaalonderwijs
  • Woordenschatonderwijs
  • Grammaticaonderwijs
  • Leesvaardigheidsonderwijs
  • Feedback en schrijfvaardigheidsonderwijs
  • Luistervaardigheidsonderwijs
  • Spreekvaardigheidsonderwijs
  • Uitspraakonderwijs in de praktijk
  • Inclusief NT2-onderwijs
  • Toetsing en evaluatie van kennis en vaardigheden
  • Alfabetisering en leren leren
  • Meertaligheid in de NT2-klas

Begeleidingsbijeenkomsten

In deze bijeenkomsten ligt de nadruk op ondersteuning van de lespraktijk en van je ontwikkeling als docent door intervisie en reflectie. Daarnaast bereid je je voor op het eindgesprek en de eindbeoordeling.

Praktische informatie

  • Werkvorm: bijeenkomsten in workshopvorm
  • Evaluatie: opdrachten per bijeenkomst; aanwezigheid; eindportfolio
  • Studiebelasting: 60 uur

Activiteiten zijn onder andere:

  • aanleggen van en werken met portfolio en persoonlijk ontwikkelingsplan,
  • bespreken lesopnames, observatie, cursistenevaluatie en 360 graden feedback,
  • lesplan uitwerken en presenteren.
  • Startbijeenkomst

    Startbijeenkomst

    Deze bijeenkomst heeft een informatief karakter: na de kennismaking geeft de docent toelichting op het traject en op de verschillende onderdelen, werkwijze en evaluatie. De deelnemers maken een begin met het in kaart brengen van hun startcompetenties, mogelijke ontwikkelingspunten en ontwikkelingsplan. Het laatste zal in de volgende begeleidingsbijeenkomsten verder worden uitgewerkt.

    Praktische informatie

    • Werkvorm: plenaire bijeenkomst, workshop
    • Studiebelasting: 8 uur (bijeenkomst en voorbereiding)
  • Vakinhoudelijke bijeenkomsten

    Vakinhoudelijke bijeenkomsten

    In deze dertien bijeenkomsten komen de achtergronden en de praktische toepassing van verschillende onderdelen van het NT2-onderwijs aan bod.

    Leerdoelen

    • Deelnemers ontwikkelen en/of vergroten hun kennis van tweedetaalverwerving, algemene leertheorieën, taalleertheorieën, benaderingen en principes van (onderdelen van) taalonderwijs.
    • Deelnemers leren om deze inzichten te verbinden met en toe te passen op de onderwijspraktijk, vooral via praktijkopdrachten.

    Praktische informatie

    • Werkvorm: plenaire bijeenkomsten
    • Evaluatie: negen uitgewerkte praktijkopdrachten; aanwezigheid
    • Studiebelasting: 182 uur (bijeenkomsten, literatuurstudie, verwerkingsopdrachten)

    Onderwerpen

    • Theorieën van tweedetaalverwerving
    • Benaderingen van tweedetaalonderwijs
    • Woordenschatonderwijs
    • Grammaticaonderwijs
    • Leesvaardigheidsonderwijs
    • Feedback en schrijfvaardigheidsonderwijs
    • Luistervaardigheidsonderwijs
    • Spreekvaardigheidsonderwijs
    • Uitspraakonderwijs in de praktijk
    • Inclusief NT2-onderwijs
    • Toetsing en evaluatie van kennis en vaardigheden
    • Alfabetisering en leren leren
    • Meertaligheid in de NT2-klas
  • Begeleidingsbijeenkomsten

    Begeleidingsbijeenkomsten

    In deze bijeenkomsten ligt de nadruk op ondersteuning van de lespraktijk en van je ontwikkeling als docent door intervisie en reflectie. Daarnaast bereid je je voor op het eindgesprek en de eindbeoordeling.

    Praktische informatie

    • Werkvorm: bijeenkomsten in workshopvorm
    • Evaluatie: opdrachten per bijeenkomst; aanwezigheid; eindportfolio
    • Studiebelasting: 60 uur

    Activiteiten zijn onder andere:

    • aanleggen van en werken met portfolio en persoonlijk ontwikkelingsplan,
    • bespreken lesopnames, observatie, cursistenevaluatie en 360 graden feedback,
    • lesplan uitwerken en presenteren.

Heb je vragen over de opleiding?

Neem dan contact op met Camille Welie, opleidingscoördinator NT2-docentenopleidingen

Contactpersoon

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam