Ben je medewerker of student? Houd dan ook je dashboard in de gaten voor nieuws en evenementen van de Vrije Universiteit Amsterdam.
Campusnieuws
Nieuws en actualiteiten
-
Gewijzigde weekendopeningstijden HG en Initium [oktober 2024]
Het blijkt dat sommige gebouwen in het weekend een erg lage bezettingsgraad hebben. Zonde van de energie toch? Per 28 oktober 2024 worden daarom in het weekend en op feestdagen de openingstijden aangepast voor het Hoofdgebouw en Initium.
Wat gaat er veranderen?
- Hoofdgebouw
Het Hoofdgebouw is per 28 oktober 2024 zaterdagavond, zondag, op feestdagen en collectieve vrije dagen gesloten. De nieuwe openingstijden zijn:
- maandag t/m vrijdag 07.00 – 23.00 uur
- zaterdag 07.00 – 18.00 uur
- Initium
Het Initium is per 28 oktober 2024 naast de zondag óók op zaterdag gesloten. De nieuwe openingstijden zijn:
- maandag t/m vrijdag 07.00 – 22.00 uur
- weekend gesloten
In het weekend voor de tentamenweek zijn het Hoofdgebouw en het Initium wel geopend zodat er altijd voldoende studieplekken beschikbaar zijn. Check vu.nl/openingstijden voor actuele openingstijden.
- Hoofdgebouw
-
Fietsenopruimactie 2 december [oktober 2024]
Vanaf 2 december worden alle fietsen met een rode waarschuwingskaart afgevoerd. De fietsen, geparkeerd op het VU-terrein die voor verwijdering in aanmerking komen, krijgen rond 18 november een rode waarschuwingskaart.
Je hebt tot 1 december de tijd om je fiets weg te halen. Indien nodig worden de sloten doorgeknipt. Mogelijk ontstane schade aan de fiets wordt niet vergoed. Lees meer.
-
Komst Matrix Innovation Center gebouw voor Life Sciences/Medtech/AI op de VU Campus [september 2024]
FCO is sinds enkele jaren bezig met de voorbereidingen voor de komst van het Matrix Innovation Center gebouw op de VU Campus. Dit nieuwe gebouw zal medio 2027 verrijzen op de hoek van de De Boelelaan en de Korte Mahlerlaan, naast het Onderzoeksgebouw VU.
Het Innovatie Center gebouw zal onderdak gaan bieden aan universiteitsgerelateerde bedrijvigheid zoals start-ups, scale-ups en externe bedrijven in het domein van Life Sciences, Medtech en AI. Doel van dit gebouw is het stimuleren en accommoderen van ondernemerschap, valorisatie, en samenwerking tussen universiteiten en bedrijfsleven door ruimte te creëren aan verschillende gebruikers. Lees meer.
-
Toegankelijkheid van de VU Campus [september 2024]
De VU heeft zich sinds 2018 gecommitteerd aan het VN-verdrag Handicap en het inclusiever maken van de universiteit. Afgelopen studiejaar is een projectgroep gestart die zich richt op het vergroten van de fysieke toegankelijkheid van de VU Campus voor studenten. FCO is ook vertegenwoordigd in de projectgroep. In eerste instantie richt de werkgroep zich op een toegankelijke plattegrond van de VU Campus. Lees meer.
-
Toiletgroep begane grond Hoofdgebouw heropend [september 2024]
Heb je de nieuwe toiletten op de begane grond van het Hoofdgebouw al gezien? Elk toilet is voorzien van een eigen spiegel en wastafel. De VU beschikt over meerdere inclusieve toiletten en hier is dus een unieke toiletgroep bij. Neem eens een kijkje!
-
PLEQ: een betere campuservaring voor studenten [augustus 2024]
PLEQ - de app om een studieplek te vinden op de campus - laat 1,5 jaar na de lancering goede resultaten zien met een gelijkmatiger bezetting van studiefaciliteiten en een betere spreiding van drukte over de gebouwen. Het werkt met een app in combinatie met sensortechnologie. Lees meer.
-
Geen koffie- en thee vergaderservice meer voor minder dan 10 personen [augustus 2024]
Vanaf 15 augustus is het niet meer mogelijk om kannen koffie en thee voor minder dan 10 personen te bestellen tijdens een vergadering of bijeenkomst. We doen hierbij een beroep op de medewerking van alle VU medewerkers door zelf koffie en/of thee mee te nemen naar je afspraak. Lees meer.
-
Pilot inzamelen GFT-afval in Transitorium [juli 2024]
Met ingang van 3 juli starten we in het Transitorium met een pilot voor het inzamelen van GFT-afval en etensresten in de pantry’s 1B40a, 2B40a en 3B40a.
De pilot duurt 2 maanden. De GFT-bakken worden elke dag geleegd en de bakken worden regelmatig schoongemaakt.
Daarnaast starten we tegelijkertijd met het inzamelen van gescheiden afval voor plastic verpakkingen en drinkpakken en restafval.
-
Hogeschool Inholland weg uit OZW-gebouw; ruimte beschikbaar voor VU-onderwijs [juni 2024]
In juli verlaat Hogeschool Inholland het OZW-gebouw. Daarna maken we op de 1e t/m de 5e verdieping de ruimten geschikt voor VU-onderwijs.
Het huidige bedrijfsrestaurant op de 1e etage wordt ook deze zomer gesloopt. Hier komt later dit jaar een nieuwe onderwijsruimte.
Het streven is om werkzaamheden die geluidsoverlast veroorzaken voor 9.00 uur uit te voeren. De verhuizing gebeurt via de begane grond en personenliften. De aannemers zullen zoveel mogelijk via de kelder en goederenlift het bouwgebied bereiken om overlast te beperken. Mocht je toch overlast ervaren, meld dat dan via FCO Servicedesk.
-
Sloop W&N-gebouw: kabels en leidingen [juni 2024]
Een belangrijk onderdeel van de sloop van het W&N gebouw is het ‘doorknippen’ van de kabels en leidingen (op de afbeelding tussen AB/CDE en tussen TU/WVXYZ). De buitenste delen worden daarmee van het middendeel gescheiden, zodat daarna de sloop van de buitenste delen en de verbouwing van AB kan beginnen. Hoe dit in zijn werk gaat, legt projectleider kabels en leidingen Pascal Creighton uit.
“Het loskoppelen van de AB-vleugel en VWXYZ van het de tussenliggende delen van W&N start met het ‘doorknippen’ van de kabels en leidingen (zie afbeelding hierboven). Dat klinkt eenvoudig, maar is een complexe ingreep die een gedegen voorbereiding vergt. Het betreft voornamelijk gebouwgebonden installaties, voor onder andere verwarming, riolering, water en voor de IT-verbindingen en verlichting. De complexiteit zit onder meer in de leeftijd van de systemen waar in de loop der jaren het nodige aan is aangepast of opgebouwd. Het is evident dat de bouwdelen die nog tijdelijk in gebruik blijven, ook voorzien blijven van deze werkende gebouwinstallaties: ‘de winkel moet gewoon blijven draaien’, niet in de laatste plaats voor het onderzoek dat nog in W&N plaatsvindt. We willen zo min mogelijk overlast creëren, maar op bepaalde momenten is dit niet uit te sluiten. Hier kun je als gebruiker van het gebouw mee te maken krijgen. Vanuit het project proberen wij de situatie steeds goed in kaart te brengen, om in de uitvoering zo min mogelijk verrast te worden. En wanneer dit wel een keer gebeurt, zorgen we dat er een team klaar staat om een eventuele calamiteit zo snel mogelijk op te lossen. Het losknippen van de delen zal begin 2025 plaatsvinden.”
-
6 juni stembureau op de VU [mei 2024]
Donderdag 6 juni is tussen 7.30 en 21.00 uur een stembureau geopend in het Hoofdgebouw. Breng hier je stem uit voor het Europees Parlement. Inwoners van Amsterdam kunnen tegelijkertijd ook hun stem uitbrengen voor het Referendum Hoofdgroenstructuur.
-
Ontruimingsoefening Transitorium op 11 juni [mei 2024]
Op dinsdag 11 juni 2024 vindt er tussen 8:30 tot 9:00 uur een ontruimingsoefening in het Transitorium plaats. Zodra het ontruimsignaal (slow whoop) afgaat, ben je verplicht het gebouw te verlaten. Volg de aanwijzingen van de bedrijfshulpverleners op.
Voorbereid op noodsituatie
Een ongeluk, incident of calamiteit in een gebouw komt altijd onverwachts. Om optimaal voorbereid te zijn op mogelijke noodsituatie, voert de VU regelmatig ontruimingsoefeningen uit. Deze zorgen er niet alleen voor dat de VU bedrijfshulpdiensten en aanwezigen weten hoe te handelen in geval van een calamiteit, ze zijn ook belangrijk om na te gaan of de procedures en voorzieningen in het gebouw nog up-to-date zijn.
Heb je nog vragen? Stuur dan een mail naar bhvadministratie.amd@vu.nl
-
Koffiemachines met havermelk nu in alle VU-gebouwen [mei 2024]
Vanaf 1 mei vind je in elk gebouw een koffiemachine met havermelk.
De nieuwe locaties van koffiemachines met havermelk zijn:
- Nieuwe Universiteitsgebouw 2C-33
- Initium 1B-88
- BelleVUe 0H-00
- Transitorium begane grond Hoofdingang
- O|2 Labgebouw begane grond 0W-00
In het Hoofdgebouw (HG-B0 tegenover Mainstreet en HG 1A-18) en MF-gebouw (D-014) staan al langer koffiemachines met havermelk.
-
Toiletgroep begane grond Hoofdgebouw wordt gerenoveerd [april 2024]
De toiletgroep in de centrale hal van het Hoofdgebouw is verouderd en wordt gerenoveerd. Het wordt een voor iedereen toegankelijke inclusieve toiletgroep.
De verbouwing van de toiletgroepten start eind april en is in de zomer gereed. Lees meer.
-
Nieuwe leverancier kantoorartikelen [april 2024]
Recent is het contract Kantoorartikelen opnieuw aanbesteed. Per 1 mei wordt Staples de nieuwe leverancier van kantoorartikelen van de VU en ACTA. Lees meer.
-
VU-studenten helpen mee aan vernieuwing campusplein [april 2024]
Het afgelopen jaar is er hard gewerkt aan de nieuwe basisinrichting van het campusplein. Nu is de tijd voor de vergroening.
Donderdag 11 april (13.30 uur) planten we samen met studenten (grote) bomen op het plein. En in de week van 6 mei zaaien we gras.
Lees meer over de vergroening van het campusplein.
-
Opening nieuwe videostudio Audiovisueel Centrum [maart 2024]
Begin maart vond de opening van de FCO/AVC videostudio plaats. De studio vind je in het Hoofdgebouw, HG KE-30.
Je kunt bij het Audiovisueel Centrum (AVC) terecht voor allerlei soorten videoproducties. Denk hierbij aan kennisclips, impressiefilms, promo’s en green screen video's, maar ook maatwerk voor alle mogelijke situaties. Neem contact op met het AVC via frontoffice.avc@vu.nl om te kijken wat het beste bij jouw wensen past. Op vu.nl/avc vind je meer informatie over de dienstverlening.
-
Voorbereidingen sloop W&N gebouw [maart 2024]
De sloop van het W&N gebouw komt steeds dichterbij. In het najaar van 2024 wordt het AB-deel losgeknipt (fysiek en de kabels en leidingen) van het W&N gebouw. Dan kan de verbouwing van AB beginnen. Deze is naar verwachting klaar medio 2026. De groepen die in het W&N gebouw werken én straks definitief naar het AB-deel verhuizen, gaan vanaf nu stapsgewijs over naar hun tijdelijke werkplek in het middendeel van W&N. Dat deel blijft het langst staan. De sloop van W&N gaat namelijk heel gecontroleerd en in fases.
Eerst worden de flanken (oost en west) gesloopt. Als de groepen uit het middendeel van W&N naar hun definitieve plek in AB verhuisd zijn, kan ook de sloop van het middendeel beginnen. Voor aankomende zomer informeren we iedereen op de campus over hoe het sloopproces er uit ziet en wat de impact is voor de campusgebruikers.
Tijdelijke verhuizingen
Eind februari ging de eerste groep in W&N over naar hun tijdelijke werkplek in het middendeel van het W&N gebouw. Naar verwachting zijn alle groepen rond de zomer verhuisd. Om deze groepen een aantal jaren te kunnen huisvesten wordt o.a. het oude restaurant verbouwd om klaar te maken voor nat-practicum en de oude postkamer gereed gemaakt voor veldwerk. De kelder wordt aangepast om de apparatuur te plaatsen waarmee grote gesteenten gebroken kunnen worden en op de 5e verdieping worden ruimten klaargemaakt voor de studieverenigingen.
Sluiten Onderwijszalen en vleugels in W&N
Op steeds meer deuren zul je een poster zien waarop staat dat de ruimte buiten gebruik is. Dat geldt ook voor WN-G076. Deze ruimte is per 1 maart jl. gesloten voor verbouwing om hier later dit jaar droog practicum (Natuurkunde) te vestigen. Dit was ooit een boekbare vergaderruimte, maar is al enige tijd niet meer te reserveren. Let op: de ruimte is vanaf 1 maart dus ook niet meer door studenten voor zelfstudie te gebruiken of als uitloop van 3D.
Sloop W&N in het nieuws
Bekijk het nieuwsbericht van AT5: Iconisch W&N-gebouw gaat tegen de vlakte (12 maart 2024)
Beluister het interview van VU Campus Radio met Frank Uijting: Demolishing W/N: Where do we go!? (uitzending van 16 februari 2024)
-
Adequate oplossing voor voorraad standaard (project)artikelen [maart 2024]
In samenwerking met Logistiek heeft Realisatiemanagement een voorraad gecreëerd met circa 15 artikelen die regelmatig nodig zijn binnen projecten. Denk aan whiteboards, rails, kapstokken, etc. Logistiek hanteert een minimale voorraad van deze artikelen zodat het binnen één dag op de locatie is. Hierdoor is de interne samenwerking en integrale dienstverlening weer een stuk verbeterd, waaronder het snel schakelen naar de gebruiker, minimaliseren we de verzendkosten, besparen we tijd voor de facilitair projectleider en logistiek, gebruiken we uniformiteit aan artikelen en is er een afname van logistieke bewegingen.
-
Opdrachten en vragen aan het FCO Communicatieteam [maart 2024]
Om alle verzoeken, vragen en opdrachten aan het FCO-communicatieteam zo snel en efficiënt mogelijk op te pakken, mail je naar communicatie.fco@vu.nl. Zo kunnen wij het werk beter verdelen en monitoren. Bovendien bestaat het risico dat het blijft liggen bij (onverwachte) afwezigheid van een collega.
Als je het lastig vindt om te formuleren, maak dan een afspraak met een van ons. Hoe duidelijker de briefing/aanvraag, hoe efficiënter wij kunnen werken. Het communicatieteam heeft deze gegevens ook nodig om te kunnen adviseren over de in te zetten communicatiemiddelen.
Geef waar mogelijk - en in ieder geval altijd bij grotere opdrachten - de volgende informatie mee:
Checklist aanleveren opdrachten aan FCO Communicatie
- Onderwerp (werktitel)
- Kader (onderdeel van welke bredere communicatiecampagne/project/beleid etc. Bijvoorbeeld duurzaamheid, bezuinigingen, diversiteit, zero-waste afvalbeleid.)
- Doelgroep(en) (bv. dienst FCO, alle VU-medewerkers en/of studenten, openbare informatie ja/nee)
- Doel van de communicatie (wat wil je bereiken bij de doelgroep?)
- Wat is de kernboodschap? (ter informatie, concrete vraag aan lezers, oproep tot actie, etc.)
- Deadline / planning (Is er een harde deadline voor publiceren, of voorkeur voor bepaalde periode?, wanneer moet het communicatieteam een voorstel/concept aanleveren?)
Bedenk dat de planning realistisch moet zijn, zowel voor de voorbereiding als voor de doelgroepen. Wijziging van beleid vraagt om aanpassingen. Herhaling van de boodschap via diverse kanalen is vaak nodig. Alleen een VU.nl of VUzine bericht is vaak niet voldoende om je communicatiedoel te halen. En soms hebben we de inzet van C&M-collega’s nodig. Als een keer iets echt spoed is, neem dan contact op met de coördinator van team communicatie om te overleggen. - Budget en budgetnummer
- Relevante extra toelichting (zoals voortraject, besluitvorming MT of CvB, eerdere communicatie, aanleiding voor deze communicatie, vervolg)
- Relevante achtergrondstukken (link naar of als bijlage)
- Tekstvoorstel (wie, wat waar waarom, wanneer en hoe. De tekst wordt geredigeerd.)
-
Zero Waste VU [maart 2024]
Een tijdje geleden zijn we samen met PreZero gestart met het traject Zero Waste VU. Samen werken we stapsgewijs toe naar minder afval, betere scheiding en meer bewustwording. Het ultieme doel is geen (rest-) afval meer op de VU in 2030. Een flinke ambitie!
Er zijn maar liefst 7 afvalscans uitgevoerd, waarbij ons restafval is geanalyseerd. Dit geeft ons goed inzicht in de samenstelling van ons afval én de mogelijkheden voor verbetering. Wat blijkt? Bijna 70% van ons ‘restafval’ is recyclebaar! Vooral P/D en GFT vinden we veel terug in het restafval. Werk aan de winkel dus.
Via de FCOzine houden we jullie graag op de hoogte. Alvast een paar leuke voorbeelden:
- We zijn gestart met de gescheiden inzameling van koffiedik. De ingezamelde koffiedik uit het Hoofdgebouw, W&N en NU wordt door Maas in aparte containers ingezameld en door PreZero verwerkt. Dit geldt ook voor koffiedik van de Spar. Dit scheelt flink wat kilo’s aan restafval! De inzameling gaat zo goed dat we dit uitbreiden naar andere gebouwen en overige horeca/retail.
- In het Hoofdgebouw en Transitorium hebben we een pilot uitgevoerd met de gescheiden inzameling van tissues uit de toiletgroepen. Ook deze pilot was succesvol: van het ingezamelde materiaal zijn plafondplaten gemaakt. Ook dit willen we graag verder uitrollen over de campus. We bekijken hoe we de handdoekjes (veel volume!) het beste op grotere schaal kunnen inzamelen.
- In het Hoofdgebouw staat een statiegeldautomaat. Gooi je blikje/flesje niet weg, maar lever deze hier in en krijg je statiegeld terug via een Tikkie of doneer je statiegeld aan het goede doel (UAF). Uit de cijfers blijkt dat de automaat al goed gebruikt wordt: in 1 week zijn er bijna 1.000 flesjes/blikjes ingeleverd.
- In het nieuwe Onderzoeksgebouw zijn we ook meteen begonnen met gescheiden inzameling van afval. Iedereen die daar binnenkomt, moet blauwe overschoentjes aan, om vervuiling van het gebouw te voorkomen. Bij het verlaten van het gebouw kunnen mensen hun schoentjes in de plastic container gooien. Zo komen deze niet in het restafval terecht.
-
Statiegeldautomaat op de VU [februari 2024]
Misschien heb je het al gezien: in het Hoofdgebouw staat sinds kort een statiegeldautomaat!
Je vindt de automaat tegenover koffiecorner Main Street op de begane grond. Lever hier je flesje of blikje in en scan de QR code met je telefoon om je statiegeld terug te krijgen. Het enige wat je nodig hebt, is een smartphone met de Tikkie app. Of doneer je statiegeld aan een goed doel. Dit kan zowel via de automaat als via de donatiebak die direct naast de automaat staat. De gehele opbrengst gaat naar Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. Lees meer.
Inzameltas FCO Transitorium
Van Statiegeld Nederland hebben we een inzameltas voor blikjes en flesjes ontvangen. Je vindt deze op de 3e verdieping Transitorium, bij de printer en postvakjes. Handig voor als we weer eens een borrel hebben! Of doneer hier je blikje of flesje als je geen tijd of zijn hebt om naar het Hoofdgebouw te lopen of geen leeg blikje in je tas mee naar huis wilt nemen. Is de tas vol? Breng hem dan naar het Hoofdgebouw. Dank je wel!
-
Nieuw contract met bloemenleverancier Scheepstra Bloemen [februari 2024]
Iedere vier jaar selecteert de VU een nieuwe bloemenleverancier via een Europese Aanbesteding. Alle bloemisten die geïnteresseerd zijn om leverancier van de VU te worden konden een offerte indienen. De ingediende offertes zijn beoordeeld op beeldkwaliteit van boeketten, de manier waarop de dienstverlening wordt ingericht, duurzaamheid en prijs. De offerte van Scheepstra Bloemen werd als beste beoordeeld. Scheepstra Bloemen is geen vreemde voor de VU, zij leveren al meerdere jaren naar tevredenheid onze bloemen. De komende vier jaar zetten we deze samenwerking met veel plezier voort. Het nieuwe contract start per 1 maart 2024.
Lees meer over het bestellen van bloemen bij Scheepstra Bloemen.
-
'VU gaat rokers harder aanpakken' [februari 2024]
Het rookverbod, dat sinds 2020 op de campus geldt, wordt onvoldoende nageleefd. De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit gaf de VU na hun bezoek een officiële waarschuwing.
In het streven naar een rookvrije generatie geldt vanaf 1 augustus 2020 voor alle onderwijsinstellingen een rookverbod op hun terrein. De VU besloot in aanloop daarnaar alvast twee maanden eerder op een rookvrije campus over te gaan, om naar eigen zeggen een voorbeeld te vormen voor de omgeving. Lees meer.
-
Fietsenopruimactie 4 maart 2024 [februari 2024]
Vanaf 4 maart worden alle fietsen met een rode waarschuwingskaart afgevoerd. De fietsen, geparkeerd in de VU-stallingen en op het VU-terrein die voor verwijdering in aanmerking komen, krijgen rond 5 februari een rode waarschuwingskaart. Je hebt tot 3 maart de tijd om je fiets weg te halen. Indien nodig worden de sloten doorgeknipt. Mogelijk ontstane schade aan de fiets wordt niet vergoed.
Welke fietsen worden verwijderd?
Fietsen waaraan duidelijk te zien is dat zij al geruime tijd niet meer in gebruik zijn. Het zijn fietsen waar essentiële onderdelen aan ontbreken of kapot zijn of zachte banden hebben. Soms zijn ze verroest en bedekt onder een dikke laag stof.
Mis je je fiets na 4 maart?
Dan kun je bij de Servicedesk FCO (Hoofdgebouw KC-01, 020-59 85 777) nagaan of je fiets voorkomt op de lijst van verwijderde fietsen. Fietsen die op de lijst staan, worden teruggegeven. Eind 2024 gaan alle verwijderde fietsen naar het goede doel Jahanka. Deze organisatie zet zich in voor het verbeteren van de levenstandaard in Gambia.Ruimte voor andere fietsen
Twee keer per jaar worden fietswrakken en langdurig ongebruikte fietsen in de fietsenstallingen en op het VU terrein verwijderd. Op deze manier ontstaat er weer voldoende ruimte voor fietsen die wél in gebruik zijn. -
Verzorging van planten op de VU via abonnement [januari 2024]
Met ingang van 1 januari 2024 regel je de verzorging van planten op je afdeling via een abonnement voor plantenverzorging bij FCO.
FCO Services Logistiek heeft de dienstverlening van de Botanische tuin Zuidas voor het verzorgen van planten op de VU overgenomen. Onze contractbeheerder voor groen neemt contact op met de faculteiten en diensten die voorheen afspraken over het onderhoud van de planten hadden met de Botanische tuin Zuidas. Lees meer.
-
Interview met Marten van Til over vergunning ontmanteling cyclotron [december 2023]
“Na 10 jaar is de vergunning een feit”
16 november 2023 was het zover. Vrije Universiteit Amsterdam kreeg van de Autoriteit Nucleaire Veiligheid en Stralingsbescherming (ANVS) een vergunning voor de ontmanteling van het cyclotroncentrum in het W&N gebouw. Cyclotrons zijn noodzakelijk voor de internationale productie van medische isotopen, die worden gebruikt in de strijd tegen kanker. Ook heeft het ANVS akkoord gegeven voor het verwerken en hergebruik van het laag radioactieve beton dat vrijkomt bij sloop. In gesprek met Marten van Til, projectmanager ontmanteling Cyclotron, oud directeur Arbodienst van VUmc en ook bedrijfsarts.
“Het begon ongeveer 10 jaar geleden”, vertelt Van Til. Hij werd toen projectmanager van het project 'ontmanteling cyclotron'. Vanaf het begin zaten Robert Westland en Andy van Driel als stralingsdeskundigen in deze projectgroep en vanuit de BV Cyclotron Karin Hertgers en aanvankelijk ook Piet Laurier - een echte goeroe in zijn vakgebied.
“Volgens de oude, eerste sloopplanning moest de vergunning in december 2018 gereed zijn. Maar de bouw van het Imaging Center van Amsterdam UMC, waar nieuwe cyclotrons staan die de productie over gaan nemen, heeft langer geduurd. Sloop kon daarom niet eerder. Na 2018 is de wet waaraan we onze vergunningsaanvraag moeten toetsen ook veranderd. De normen zijn hoger geworden voor het licht radioactieve afval, zoals staal en beton. Het staal gaat de Centrale Organisatie voor Radioactief Afval (COVRA), zij zorgt er in Nederland voor dat alle soorten radioactief afval op veilige manier wordt verzameld, verwerkt en opgeslagen. Maar de uitdaging zat hem vooral in het beton.”
Pionieren
“Het hele project luistert nauw en we hebben met alle deskundige instanties zoals het NHG, RIVM, ANVS, etc. goede discussies gevoerd om te zoeken naar de juiste oplossing voor het beton. Daarbij hebben we voor het nemen van meer dan honderd proefboringen en het meten van de radioactiviteit daarin ook dankbaar gebruik gemaakt van kennis bij de afdeling Aardwetenschap en het Radio Nucleair Centrum van de Bètafaculteit. En de oplossing vonden we samen met betonverwerker Pouw. Zij verwerken het beton voor hergebruik. Zo is het beton geen afval meer, maar herbruikbaar materiaal”, lacht Martin.
Idee in de trein
Een leuke anekdote is dat het idee om Pouw te contacten is ontstaat in de trein. Collega’s uit het projectteam Andy en Luc (red. Schalwijk, werkt inmiddels niet meer voor FCO) reden hier dagelijks langs. Pouw heeft een track en trace systeem en het is hun corebusiness om voor de wet ‘moeilijke stoffen’ veilig te verwerken. De oplossing van menging - 1/3 oud beton en 2/3 nieuw beton - was toen nog nieuw. Het beton is daarna geschikt voor specifieke vrijgave. Het kan en mag niet worden gebruikt voor woningbpouw, maar wel voor dijkverzwaring of windmolensfundamenten. Recycling is wenselijk vanwege de circulaire economie. En een niet onbelangrijk bijkomend voordeel, recyclen is vele malen goedkoper dan jarenlange opslag. We zijn hiermee de eerste in Nederland en inmiddels heeft ook het RIVM onderzoek gedaan naar sloop en hergebruik van de oude generatie cyclotrons in Nederland. Alle partijen zijn het erover eens dat dit een duurzame en veilige oplossing is. Volgend jaar organiseren we een symposium over dit onderwerp, interessant voor alle deskundigen die hebben meegedacht en voor hen die in de toekomst ook een cyclotron gebouw moeten ontmantelen.
Via deze weg wil ik iedereen in het team (Robert Westland, coördinerend stralingsdeskundige VU en VUmc, Andy van Driel, stralingsdeskundige bij FCO, Karin Hertgers, stralingsdeskundige van de BVC, Richard Altepost, Bram Kroon, Frank Uijting en Meino Miedema) nogmaals van harte feliciteren met ons resultaat.
Lees meer over het cyclotron op vu.nl/campusontwikkeling
-
Nu te koop: VU sportkleding! [mei 2023]
Bewegen is belangrijk! Dus stimuleert de VU bewegen en samen sporten van medewerkers en studenten. Bovendien draagt actieve mobiliteit tijdens het woon-werkverkeer bij aan de duurzaamheidsdoelstellingen van de VU. En hoe leuk is het om dat dan in échte VU sportkleding in de VU huisstijl te doen! Lees meer.
-
VU biedt als eerste onderwijsinstelling in Nederland gratis menstruatieproducten aan [februari 2021]
De VU is de eerste universiteit die gratis menstruatieproducten aanbiedt. Studentenvakbond SRVU maakte zich hier hard voor en plaatste 23 februari een kastje met maandverband en tampons bij StudentenDok in het Hoofdgebouw.
"Soms hebben vrouwen niet de financiële middelen om dit te bekostigen. Nederland is een verzorgingsstaat en dit is een basisvoorziening. Hopelijk geven wij een aanzetje voor de rest van Nederland.” Lees het hele artikel op metronieuws.nl.