Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Diversiteitsprojecten

Diversiteit op de Vrije Universiteit Amsterdam is een feit. We zien diversiteit als een verrijking en we erkennen de uitdagingen die diversiteit met zich mee kan brengen. Daarom faciliteren en ondersteunen we projecten die de VU nog inclusiever maken. Zo is de VU een plek waar iedereen thuiskomt.

Om onze leer- en werkomgeving nog inclusiever te maken, pakt de VU knelpunten in de universiteit aan door specifieke projecten op te stellen. Sommige projecten vinden hun oorsprong in het Diversity Office (DO). Het DO signaleert dan verbeterpunten, bijvoorbeeld door een onderzoek, en richt een project op om met deze punten aan de slag te gaan. Zodra dit project succesvol draait, draagt het DO het project over aan een andere eenheid binnen de VU.

Andere projecten zijn opgericht door bepaalde faculteiten of diensten of door een van hun afdelingen of teams. Daar hebben medewerkers zelf thema’s gesignaleerd die extra aandacht nodig hebben en ze hebben direct actie ondernomen. Om deze initiatieven te steunen, biedt het DO aan deze medewerkers haar kennis, expertise en ondersteuning aan.

Door op deze manier te werk te gaan, ondersteunt het DO de VU om diversiteit en inclusie thema’s te maken die voor de gehele universiteit relevant zijn. Alleen samen creëren we op de VU een inclusievere leer- en werkomgeving voor onze studenten en collega’s.

Diversiteitsprojecten op de VU

  • Actieplan Kleurrijke Staf

    Het Actieplan Kleurrijke Staf richt zich op meer diversiteit onder medewerkers —specifiek om de diversiteit onder medewerkers gelijk te maken aan de diversiteit onder onze studenten.

    Van de VU-medewerkers is namelijk slechts 10% een kind van migranten, terwijl dit percentage voor VU-studenten maar liefst 21% is. Uit dit verschil blijkt dat de VU waardevolle talenten kwijtraakt die bovendien een voorbeeldrol vervullen voor de studenten.

    Met het Actieplan Kleurrijke Staf zetten we actief in op inclusief werven, werken en waarderen. Als gevolg verlopen interne processen—zoals het wervingsproces—op basis van gelijkwaardigheid, benutten teams de onderlinge verschillen en worden bij promoties en bevorderingen geen groepen bevoordeeld of benadeeld.

    Lees hier meer over het Actieplan Kleurrijke Staf

  • Bonding & Bridging

    Op de VU is er veel groepsvorming onder studenten. Groepsvorming werkt verbindend: het is fijn om met mensen met vergelijkbare of dezelfde perspectieven en interesses om te gaan. Helaas kan groepsvorming ook uitsluitend werken. Zo hebben veel internationale studenten moeite om bevriend te raken met nationale studenten.

    Om het verbindende aspect van groepsvorming te versterken, organiseert de VU Bonding & Bridging. Bonding & Bridging brengt de vele studie- en studentenvereniging van de VU samen. Zo leren studenten individuele verschillen te herkennen en te erkennen, bekijken zij de wereld vanuit een breder perspectief en vergroten zij hun netwerk.

  • Dekolonisatie LAB

    Met het Dekolonisatie LAB werpen we een kritische blik op de Nederlandse koloniale geschiedenis. Hoe verhouden wij ons als de VU tot dat verleden? En hoe heeft ons verleden effect op ons heden? Bovendien richten we ons op onrechtvaardige structuren en processen binnen de VU die (neo)koloniale gevolgen in werking houden.

    Om de VU tot een écht inclusieve universiteit te maken, moet de universiteit namelijk bewust worden, zijn en blijven van haar koloniale verleden—en de gevolgen daarvan die tot de dag van vandaag gelijkwaardigheid, gemeenschappelijkheid en rechtvaardigheid in institutionele processen en structuren bemoeilijken.

  • Inclusive Curricula

    Inclusiva Curricula richt zich op de manier waarop opleidingen, minors en vakken worden ingericht. De focus hierbij ligt op de bronnen van informatie die in het onderwijs worden aangehaald. Hoe bepalen we welke bronnen nuttig, relevant en betrouwbaar zijn? En in hoeverre laten we ons leiden door persoonlijke bias?

    Het doel van Inclusive Curricula is om in de curricula ook ruimte en tijd te maken voor kennis en informatie die geen onderdeel uitmaken van de norm. Op die manier verrijken we de horizon van onze studenten en leren ze verschillende perspectieven te benutten.

    Voor meer informatie over een inclusief curriculum, zie het interview met Amrita Das in de VU Strategy Times.

  • Mixed Classroom

    Mixed Classroom is een onderwijsmodel dat actief gebruikmaakt van diversiteit onder de studenten. Met dit onderwijsmodel leren onze studenten hoe zij verschillen tussen individuen navigeren. Daarmee bereiden we ze voor op de complexe en dynamische wereld waar wij in leven.

    Ook leren studenten verschillende perspectieven in te zetten om kritisch na te denken, zorgvuldig te analyseren en tot creatieve oplossingen te komen. Daarmee draagt Mixed Classroom bij aan inclusieve curricula waarin ruimte is voor verschillende kennisperspectieven—en aan een universiteit die individuele verschillen herkent én erkent.

    Lees meer over het Mixed Classroom Onderwijsmodel

  • Onderzoek naar diversiteit en inclusie op de VU

    De VU voert regelmatig onderzoeken uit die zich richten op de diversiteit onder studenten en medewerkers. Niet alleen willen we weten hoe divers en inclusief onze universiteit is, maar ook kijken we naar hoe VU-studenten en -medewerkers hun leer- en werkomgeving ervaren.

    Verschillen in bijvoorbeeld studiesucces, doorstroom en waardering impliceren namelijk dat studenten en medewerkers geconfronteerd worden met hindernissen. Door met onderzoeken deze hindernissen op te sporen, zetten we de eerste stap voor een open en verwelkomende VU waar iedereen zich thuis voelt. Bovendien maken deze onderzoeken de VU een voorloper van Nederlandse universiteiten op het gebied van onderzoek naar diversiteit en inclusie.

Het Diversity Office - diversiteit en inclusie aan de VU

divers@vu.nl

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam