De eindtermen van de universitaire opleiding tot arts zijn beschreven in het Raamplan Artsenopleiding 2020. Het curriculum van de mastergeneeskunde VU en de daarbij behorende toetsing sluiten aan op dit Raamplan.
De eindtermen van het Raamplan laten zich omschrijven als de kennis, vaardigheden en competenties waarover een student aan het eind van de masteropleiding moet beschikken. Dit is voor de masteropleiding Geneeskunde VU uitgewerkt in algemene leerdoelen die meer concreet richting geven aan de kennis, vaardigheden en competenties die je je gedurende de opleiding eigen moet maken. Je werkt naast vastomlijnde leerdoelen aan je persoonlijke leerdoelen gedurende het klinisch trainingsonderwijs en de coschappen.
Programmatisch toetsen
Met programmatisch toetsen ondersteunen en stimuleren we je in je ontwikkeling van coassistent tot basisarts en bereiden we je voor op een leven lang zelfsturend leren. Programmatisch toetsen gaat uit van longitudinale toetsing met de focus op ontwikkeling. Je verzamelt feedback op een veelvoud aan datapunten (wat je voorheen toetsen of feedback op taken zou noemen) gedurende een langere periode. In de meeste gevallen gaat het om feedback op beroepssituaties zoals anamnese of lichamelijk onderzoek, maar er zijn ook overkoepelende datapunten zoals jouw presteren op de landelijke voortgangstoets. Ga ervan uit dat je meermaals per week om feedback vraagt. In de meeste gevallen vraag je feedback aan de specialist of A(N)IOS, maar je kunt af en toe ook feedback vragen van een medestudent (met mate), paramedicus, verpleegkundige of patiënt.
Op basis van de feedback die je krijgt formuleer je persoonlijke leerdoelen die je op de werkplek bespreekt. Een mentor begeleidt je hierbij gedurende de masteropleiding. Anders dan in de bachelor krijg je in de master drie jaar lang dezelfde mentor. Aan het eind van een masterjaar beoordeelt de Master Beoordelings Commissie (MBC) of je aan de norm van dat jaar voldoet.
Feedback
Omdat het omgaan met feedback heel belangrijk is bij programmatisch toetsen, bieden we je tijdens het voorbereidend coschap en bij de start van masterjaar 2 een feedbacktraining aan. Ook je begeleiders en mentoren zijn voor programmatisch toetsen specifiek getraind.
Beoordeling portfolio
De Master Beoordelings Commissie (MBC) geeft aan het einde van elk masterjaar een beoordeling (voldaan of niet voldaan) aan de hand van je portfolio. In het portfolio zijn alle door jou verzamelde datapunten weergegeven: feedback en resultaten op low-stake toetsmomenten. Low-stake toetsmomenten zijn toetsmomenten die niet een zak/slaag beslissing hebben maar vooral feedback geven, zoals de VGT en de mondelinge toetsen klinisch redeneren. De feedback is gegeven door verschillende mensen (artsen, verpleging, paramedici en soms een medestudent). Dat levert een compleet beeld op van jouw kunnen. Zorg dat je voldoende feedback verzamelt in je portfolio, want zonder deze informatie kan de MBC geen oordeel geven.
Wanneer de MBC een voldaan geeft voor de portfoliotoets, ga je verder met het volgende jaar. Krijg je het oordeel ‘niet voldaan’, dan volgt een remediëringstraject en worden er afspraken gemaakt hoe je kunt remediëren en wanneer het traject afgerond behoort te zijn. Doorgaans kun je remediëren in het volgende jaar.
Einde toekenning cum laude
Studenten die vanaf 1 september 2022 gestart zijn met de klinische stages in de VU masteropleiding Geneeskunde kunnen in dit programma geen cum laude meer behalen. De masteropleiding Geneeskunde is per september 2021 gestart met programmatisch toetsen waarbij geen cijfers toegekend worden, alleen voldaan of niet voldaan. Om die reden is besloten om geen cum laude meer toe te kennen. Meer informatie en een veel gestelde vragen document vind je hier.
Meer informatie vind je in de studiegids of op Canvas in de course Masteropleiding Geneeskunde VU of in het Onderwijs- en Examenreglement.