Binnen zijn (professionele) leven zijn twee duidelijke ‘rode draden’ zichtbaar: enerzijds de liefde voor het ontwerpen van goed onderwijs, en anderzijds de sterke affiniteit met het daadwerkelijk uitvoeren van onderwijs in een dynamische (en soms uitdagende) lespraktijk. Na enkele jaren als onderzoeker (bij het Centrum voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen van de UU) en onderwijsontwikkelaar (bij Stichting Leerplanontwikkeling, SLO) gewerkt te hebben, haalde Caspar in 2005 zijn eerstegraadslesbevoegdheid. Hij stond achtereenvolgens voor de klas op het Helen Parkhurst College in Almere en op het Cartesius Lyceum in Amsterdam, en was daar verantwoordelijk voor lessen in de brugklas tot aan de examenklassen havo en vwo. Daarnaast begon hij in 2008 als senior projectmedewerker bij De Praktijk in Amsterdam, waar hij lesmateriaal ontwikkelde voor ARTIS, de KNAW, Universiteit Leiden en Stichting Biowetenschappen en Maatschappij. Tenslotte werkte hij jarenlang als docent improvisatietheater bij Crea en bij Theatersportvereniging Amsterdam (TVA).
Sinds 2012 werkt Caspar als vakdidacticus biologie en docent Algemene Didactiek op de Lerarenacademie van de Vrije Universiteit. Zijn expertise op het gebied van het ontwerpen en uitvoeren van onderwijs komen hier beiden tot zijn recht.
Daarnaast is hij in 2016 gestart met promotietraject naar het gebruik van uitbeelddidactiek in de biologieles. In het kader van een NRO-project ontwikkelde hij samen met een docentontwikkelteam een verzameling van 50 zogenoemde uitbeeldpractica (werkvormen waarbij leerlingen complexe natuurwetenschappelijke processen uitbeelden met behulp van gebaren en/of tastbaar materiaal).
Publicaties
Klik hier voor een overzicht van de publicaties van Caspar.
Overige bijzonderheden / nevenfuncties
Caspar is VELON-geregistreerd lerarenopleider, en in bezit van BKO en SKO.