Thomas Stam werkt sinds 2024 bij VU-NT2 als inhoudelijk coördinator voor Academy. Als inhoudelijk coördinator is hij inhoudelijk verantwoordelijk voor de inhoud van het NT2-onderwijs van VU-NT2.
Thomas begon in 2017 als docent bij VU-NT2, nadat hij zijn master Neurolinguïstiek aan de Rijksuniversiteit Groningen cum laude voltooid had. Tegelijkertijd volgde hij de master Toegepaste Taalwetenschap aan de Vrije Universiteit, waarbij hij zich specialiseerde in het Nederlands als tweede taal. Deze opleiding rondde hij in 2018 eveneens cum laude af. Sindsdien geeft Thomas les aan verschillende doelgroepen NT2-leerders op alle taalniveaus en ontwikkelt hij cursussen, leermiddelen en toetsen.
Bij VU-NT2 Academy geeft Thomas ook les aan NT2-cursisten op alle taalniveaus, waarbij hij verschillende doelgroepen bedient: expats, inburgeraars en medewerkers en studenten van de VU. Thomas begeleidt daarnaast stagiairs en hij is betrokken bij de ontwikkeling van toetsen en nieuwe cursussen. Als docent NT2 vindt Thomas het belangrijk dat hij zijn cursisten alle handvatten biedt die zij nodig hebben, zodat zij het beste uit zichzelf kunnen halen.
Bij VU-NT2 Expert is Thomas contactpersoon voor Code+ en IJsbreker+. Voor deze lesmethodes ontwikkelt hij daarnaast nieuwe modules Kennis van de Nederlandse Maatschappij. Eerder heeft Thomas de bouwstenen ontwikkeld voor LINK+ B2.
Bij VU-NT2 Professional geeft Thomas vanaf 2022 scholing aan docenten in opleiding op het gebied van theorieën van tweedetaalverwerving, benaderingen van het tweedetaalonderwijs en toetsing en evaluatie.
Publicaties
Stam, Th., Janssen, J., & Lampe, T. (2018). Veel voorkomende fouten in spreekuitingen. Een rapportage van een foutenanalyse. Arnhem: Cito.
Linger, N.D., & Stam, Th. (2021). Meer doen met minder oefeningen. Aandacht voor de vorm tijdens spreekopdrachten, LES, 39(220), pp. 16-19.