Van een Romeinse munt tot een moderne microchip - elk object vertelt een verhaal. Zo kun je van de eigenschappen van het object bijvoorbeeld meer leren over de context waarin het gemaakt en gebruikt is. Daarnaast bieden objecten veel inspiratie voor het oefenen van vaardigheden en dialoog met betrekking tot complexe onderwerpen. Er zijn dus vele mogelijkheden om met objecten een leerervaring creëren waarvan de informatie lang zal beklijven. Dit maakt Object Based Teaching & Learning zeer geschikt voor elke discipline. Met de tips hieronder ontdek je de mogelijkheden en kun je aan de slag met het implementeren van OBTL in jouw onderwijs.
Tip 1: ga verder dan simpelweg iets over het object vertellen
Een van de meest waardevolle aspecten van lesgeven met objecten zit in de fysieke interactie van de student met het object. Uit onderzoek blijkt dat interactie de theorie tot leven brengt, waardoor studenten meer betrokken raken bij de cursus en de leerstof beter beklijft (Jamieson 2017). Dit betekent dat je verder moet gaan dan studenten er alleen maar naar laten kijken: laat ze vooral ook hun andere zintuigen gebruiken. Door te voelen, ruiken en luisteren leren ze verbanden leggen en conclusies trekken.
Wil je deze techniek zelf toepassen in je onderwijs? Geef studenten de opdracht om objectief (zonder interpretaties) te kijken naar het object. Laat ze daarvoor eerst inzoomen op een detail dat ze opvalt. Dit kan een detail met betrekking tot de inhoud of geur zijn of een ander wezenlijk aspect. Vervolgens vraag je de studenten uit te leggen wat dit specifieke detail hen vertelt over de context waarin het object gebruikt is. Studenten oefenen hiermee zowel objectief observeren als het leggen van verbanden. Andere mogelijkheden zijn onder andere het trainen van communicatievaardigheden met een object als startpunt van een gesprek. De Universiteitsbibliotheek kan jou ondersteunen bij het kiezen van de OBTL-methode die het beste aansluit bij jouw leerdoelen.
Tip 2: zet de studenten aan het werk
Om het maximale uit OBTL te halen is het belangrijk om studenten eerst zelf te laten ontdekken en daarna pas meer achtergrondinformatie bij het object te geven. Door studenten zelf te laten observeren, redeneren en onderzoeken gaan ze actief aan de slag met het object. Je kunt ze enkele vragen stellen om mee te beginnen of ze een aantal stappen laten doorlopen. Deze object based inquiry verhoogt de motivatie. Door studenten verder zelf vragen te laten stellen en de antwoorden hierop te laten vinden, wordt hun begrip van het onderwerp aanzienlijk vergroot (Alvarado 2003). Dit vertaalt zich ook naar andere vakken en disciplines, waar studenten sneller en makkelijker verbanden leggen. Als docent is jouw belangrijkste taak tijdens dit soort lessen het stellen van vragen. Je bent niet verantwoordelijk voor het geven van het juiste antwoord, maar begeleidt de studenten bij het vinden van antwoorden. Doe dus als docent een stapje terug en zet de student aan het werk.
Tip 3: kijk wat er beschikbaar is in de bijzondere collecties van de UB
Van oude proefdierkooien tot mineralen en van fossielen tot microscopen uit de jaren '70: de bijzondere collecties van de UB bieden een scala aan objecten die gebruikt kunnen worden in het onderwijs. Zo kan het academisch erfgoed onder andere ingezet worden voor wetenschapsfilosofie en ethiek. De conservatoren van de collecties kunnen je inhoudelijk alles over de objecten vertellen en zijn getraind in de OBTL-methodiek.
Tip 4: 3D-print je eigen object
Liever een object buiten de bestaande collecties? Overweeg dan eens 3D-printen. In de VU Onderwijswerkplaats (NU 1A-25) staan enkele 3D-printers waarmee prints voor het onderwijs worden gemaakt. Ook hier is professionele ondersteuning aanwezig. Zo kun je bijvoorbeeld een replica van een archeologisch artefact zoals een Romeinse amfoor laten maken of een nagemaakt molecuul inzetten voor chemieonderwijs. Ook bij Rechten kan 3D-printen van pas komen, bijvoorbeeld door een schaalmodel van een plaats delict te maken om studenten forensische analyse te laten oefenen. Bij interesse kun je gelijk een intake boeken.
Meer informatie of hulp nodig?
- Wil je meer weten over OBTL als theorie of voorbeelden bekijken? Bekijk dan de praktische informatiepagina en de gids met daarin de theorie achter OBTL.
- Wil je hulp bij de integratie van OBTL in jouw onderwijs of wil je er met iemand over sparren? Vul dan dit formulier in.
- Daarnaast is de VU betrokken bij het Erasmus+-project Teaching with Objects waarvan de resultaten in november 2025 gepresenteerd worden.