Het is belangrijk dat de leidinggevende:
- zich op de hoogte stelt van de werkplek- en werksituatie van de medewerker zowel op het werk als thuis zodat dit meegenomen kan worden in de werkafspraken;
- bespreekt hoe de medewerker het thuiswerken ervaart en wat je als leidinggevende kunt doen om de thuiswerksituatie te helpen verbeteren als dat nodig is.
Gezond thuiswerken omvat:
- een goede inrichting van de werkplek en goede organisatie van het werk;
- een goede balans in de psychosociale belasting;
- realistische en transparante werkafspraken.
Maak daarom heldere en realistische afspraken:
- Wat wordt van de medewerker verwacht (m.b.t. werkzaamheden, bereikbaarheid, planning, resultaat etc.) en stem de verwachtingen onderling goed af;
- Stel (extra) voorzieningen beschikbaar als dat nodig is. Denk hierbij aan een laptop, extra beeldscherm, los toetsenbord en/of muis, een ergonomisch verantwoorde VU-bureaustoel, etc.;
- Vertrouwen, verantwoordelijkheid geven én nemen, en een wederzijdse flexibele houding dragen bij aan gemotiveerd en verantwoord thuiswerken.
Dit flowschema biedt een gespreksleidraad voor medewerker en leidinggevende. Hierin komen stapsgewijs de belangrijkste aspecten (niet limitatief) aan bod die te maken hebben met de werkgeversverantwoordelijkheid (Arbowet) van de VU m.b.t. gezond thuiswerken van medewerkers. Worden een of meer vragen met nee beantwoord, dan is thuiswerken niet mogelijk of alleen met extra (werk)afspraken, maatregelen of (IT-)voorzieningen. Als het niet lukt om thuis goed te werken, dan is gebruikmaken van een werkplek op de campus noodzakelijk.