Het raamwerk maakt duidelijk wat we van leidinggevenden mogen verwachten en wat je als leidinggevende nodig hebt om je rol goed te kunnen vervullen. Het is bedoeld als uitgangspunt voor selectie, schouw, benoeming, jaargesprek, bevordering en opleiding. We kennen ook een raamwerk onderwijs met verantwoordelijkheidsniveaus voor onderwijs. De raamwerken passen goed naast elkaar en vullen elkaar waar mogelijk aan.
Waarom een raamwerk leidinggeven?
In een kennisorganisatie als de universiteit is goed leidinggeven een basisvoorwaarde voor het welzijn van medewerkers en het realiseren van ambities. Leidinggevenden kunnen een sociaal veilige en inspirerende werksfeer faciliteren en voorwaarden scheppen voor betere samenwerking in teams. Zij kunnen duidelijke en inspirerende sturing geven aan onze gezamenlijke prioriteiten, budget en kwaliteitsbewaking. Vanuit Erkennen en Waarderen willen we daarom meer aandacht besteden aan iemands leidinggevende kwaliteiten als onderdeel van selectie, ontwikkeling en bevordering in leidinggevende posities.
Voor wie is dit raamwerk bedoeld?
Het raamwerk is bedoeld voor iedere leidinggevende, zowel wetenschappelijk (WP) als dienstverlenend (OBP). Wetenschappelijk leidinggevenden zullen de rol vaker vervullen naast andere inhoudelijke verantwoordelijkheden in onderwijs, onderzoek of valorisatie. Uit onze onderzoeken en opleidingen blijkt dat er op het vlak van leidinggeven veel overeenkomsten zijn tussen wetenschappelijk en dienstverlenend leidinggevenden. Beide kunnen onderling veel van elkaar leren. Het raamwerk leidinggeven is om die reden voor beide groepen geschikt.
Hoe is dit raamwerk opgebouwd?
Het raamwerk bestaat uit vier leidinggevende niveaus:
De niveaus zijn hieronder in detail uitgewerkt. Voor het complete raamwerk in een compacte tabel open je de pdf Raamwerk Leidinggeven.
De indeling van het raamwerk leidinggeven is gebaseerd op het verantwoordelijkheidsniveau en de aard van leidinggeven: direct, indirect, leidinggevend aan de eigen eenheid en eenheid-overstijgend. Bij het opstellen van het raamwerk is het Universiteit Functie Ordeningssysteem (UFO) als uitgangspunt genomen. Het raamwerk werkt de leidinggevende taken en verantwoordelijkheden concreter uit en maakt het onderlinge verband zichtbaar. Het raamwerk is niet bedoeld als meetlat, maar moet gezien worden als een leidraad om toe te passen binnen de verschillende HR‐processen. Pas toe of leg uit.
Leiderschap en leidinggeven
In dit raamwerk vind je een onderscheid tussen leiderschap en leidinggeven. Leidinggeven is een rol of functie waarin je formele verantwoordelijkheid draagt voor mensen, financiën, processen en/of strategie. Leiderschap beschouwen we als een persoonlijke verantwoordelijkheid die we verwachten van iedere medewerker. Bij de VU Amsterdam verbeelden we leiderschap in de Art of Engagement. Leidinggevenden hebben een voorbeeldfunctie in leiderschap, daarom is Art of Engagement onderdeel van het raamwerk leidinggeven op alle leidinggevende niveaus.