Onderwijs Onderzoek Actueel Over de VU EN
Login als
Studiekiezer Student Medewerker
Bachelor Master VU voor Professionals
HOVO Amsterdam VU-NT2 VU Amsterdam Summer School Honoursprogramma Universitaire lerarenopleiding
Promoveren aan de VU Uitgelicht onderzoek Prijzen en onderscheidingen
Onderzoeksinstituten Onze wetenschappers Research Impact Support Portal Impact maken
Nieuws Agenda Waarden van AI en big data
Israël en Palestijnse gebieden Vrouwen aan de top Cultuur op de campus
Praktische informatie VU en innovatiedistrict Zuidas Missie en Kernwaarden
Organisatie Samenwerking Alumni Universiteitsbibliotheek Werken bij de VU
Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Ervaar je ongewenst gedrag? Blijf er niet mee rondlopen

Delen
13 februari 2025
Bij de VU is een veilige en prettige studeer- en werkomgeving onze gedeelde verantwoordelijkheid. Toch kun je als medewerker, student of promovendus te maken krijgen met ongewenst gedrag, zoals (seksuele) intimidatie, discriminatie, pesten of bedreigingen. Als je daarbij steun of advies nodig hebt, kun je binnen de VU op diverse plekken terecht.

In de serie ‘In gesprek met …’ maak je kennis met de mensen bij wie je terecht kunt, zoals de vertrouwenspersonen voor medewerkers en studenten. 

Als je te maken krijgt met ongewenst gedrag is het natuurlijk goed om de ander(en) daar direct op aan te spreken, of er over te praten met een HR-, studieadviseur of Phd candidate advisor. Maar soms lukt of kan dat niet. Dan kun je ook terecht bij een van de vertrouwenspersonen. Het kan daarbij gaan om iets dat je zelf hebt meegemaakt of waar je getuige van was. De vertrouwenspersoon bied je in eerste instantie een luisterend oor en het is mogelijk om je verhaal vertrouwelijk te doen. De vertrouwenspersoon bekijkt samen met jou welke mogelijkheden er zijn om tot eventuele vervolgacties te komen, waarbij jij zelf altijd de regie houdt.

Goede onderlinge communicatie kan vaak al veel oplossen
Sandjai Bhulai, is hoogleraar Business Analytics en samen met Mariëlle Rozemond een van de centrale vertrouwenspersonen voor medewerkers. “Vertrouwenspersonen zijn geen bemiddelaars bij de oplossing van problemen, maar staan melders wel bij en reiken ze tools en opties aan om het probleem zelf aan te pakken. Vaak biedt dat de melder nieuwe inzichten en mogelijkheden.  Dan gaan ze vaak ook uitproberen of het werkt.” Sandjai onderstreept het belang van goede onderlinge communicatie, omdat dit vaak al veel kan oplossen. “Ik denk dat we vaardiger moeten worden in onze gesprekstechnieken en beter bedacht moeten zijn op gevoeligheden. Zeker omdat we een hele diverse universiteit zijn”. Lees hier het interview met Sandjai.

Voorkomen is beter dan genezen: ook aandacht voor preventie

Maaike van Baalen is teamleider Studentsucces en vertrouwenspersoon voor studenten. “Bij de meldingen over ongewenst gedrag gaat het voor een deel over mede-studenten, maar het kan ook gaan over de omgang met docenten of ander personeel.” Maaike benadrukt dat het belangrijk is om ook aandacht te hebben voor de preventie van ongewenst gedrag. “Daarom sluiten mijn collega’s en ik regelmatig aan bij bijvoorbeeld de introductiedagen. Op die manier kunnen we laten zien wie we zijn, wat we voor ze kunnen doen, maar ook wat wij van hen verwachten. Wat zijn de omgangsvormen en (leef)regels die we op de VU met elkaar willen naleven?” Lees hier het interview met Maaike

Direct naar

Homepage Cultuur op de campus Sportcentrum VU Dashboard

Studie

Academische jaarkalender Studiegids Rooster Canvas

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas Digitale toegankelijkheid

Over de VU

Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2025 - Vrije Universiteit Amsterdam