Als curriculumontwerpers is het onze taak om deze studenten voor te bereiden op maatschappij en arbeidsmarkt binnen de mogelijke kaders en met de middelen die tot onze beschikking staan. We ontwerpen onderwijs voor een toekomst die wij niet kennen in een steeds veranderende context en dat vraagt van ons de competentie om met onzekerheden om te gaan.
De komende jaren lijken de uitdagingen toe te nemen: Hoe gaan we om met groeiende studentenaantallen in de collegezaal? Hoe kunnen we onze onderwijsstrategieën aanpassen en ervoor zorgen dat we groei kunnen realiseren zonder concessies te doen aan de kwaliteit van ons onderwijs? Wat kunnen wij doen om de werkdruk te verminderen en efficiënter te werken, waardoor docenten en studenten een betere balans kunnen vinden? Hoe kunnen we de samenwerking tussen verschillende disciplines versterken om synergieeën te creëren? Hoe kunnen we beter aansluiten bij de complexe vraagstukken van vandaag? En tenslotte: hoe gaan wij als curriculumontwikkelaars zelf om met de ‘radicale onderzekerheid’, met veranderende randvoorwaarden binnen de eigen organisatie, met een toekomstige maatschappij en arbeidsmarkt die wij nog niet kennen?
Dit programma helpt jou om in gesprek met collega’s van verschillende faculteiten en met de input van experts en best practices antwoorden op deze vragen te zoeken. Daarbij staat altijd de vraag centraal wat wij onze studenten uiteindelijk mee willen geven, welke kennis en competenties zij nodig zullen hebben op persoonlijk, maatschapplijk en professioneel vlak.
Het programma omvat een intakegesprek, een 24-uurs kick-off bijeenkomst op een externe locatie met overnachting, 6 ‘design ateliers’ van een halve dag op de VU en een oogstbijeenkomst van een halve dag. Naast inspirerende bijdragen en best practices van gastsprekers en ervaringsdeskundigen bieden de design ateliers ruimte om zelfstandig en met peers aan de slag te gaan met je eigen curriculum.
Daarbij gebruiken wij het model van constructive alignment om stapsgewijs de opties te verkennen voor eindtermen, leerlijnen, toetsing en onderwijsinrichting van onze programma’s. Naast de sessies bieden we de deelnemers ook handvatten en instrumenten om leiding te geven aan curriculumontwerp in hun eigen teams.
Meer over dit programma
Inleiding
Resultaat
Data en contact