Sorry! The information you are looking for is only available in Dutch.
Deze opleiding is opgeslagen in Mijn Studiekeuze.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.
Er is iets fout gegaan bij het uitvoeren van het verzoek.

Zelfregulerend schrijven bevorderen in je klas

Korte opleiding op maat Zelfregulerend leren schrijven

In deze opleiding leer je zelfstandig schrijverschap in je lessen te bevorderen.

Vaak ontvangen schrijvers eerst (schriftelijke) docentfeedback voordat ze hun teksten gaan reviseren. In deze opleiding laten we zien dat het ook op een andere manier kan aan de hand van de schrijfdidactiek Gefocuste Revisie (Welie, 2021). We laten zien hoe je schrijvers in staat kunt stellen hun teksten te laten verbeteren zonder dat ze schriftelijke docentfeedback van jou hebben ontvangen.  

Deze opleiding bestaat uit drie bijeenkomsten van drie uur. 

Eerste bijeenkomst (online)
Deze bijeenkomst is theoretisch van aard. Je krijgt inzicht in schrijfprocessen en in verschillende aspecten van tekstkwaliteit die je in teksten kunt onderscheiden. We besteden ook aandacht aan hoe kennis en vaardigheden van schrijvers de tekstkwaliteit beïnvloeden en welke didactieken geschikt zijn om schrijfvaardigheid en verschillende aspecten van tekstkwaliteit te verbeteren. In het bijzonder gaan we in op hoe je op een theoretisch onderbouwde manier schrijvers kunt helpen bij het reviseren van hun teksten. 

Tweede bijeenkomst (VU-campus)
We bekijken samen schrijfproducten uit je klas. Hoe kun je die analyseren en hoe kun je lessen en materiaal maken dat je leerders in staat stelt zelfstandig hun teksten te verbeteren? Je maakt in deze bijeenkomst materiaal en bedenkt hoe je dat in je les kunt inzetten. Deelnemers bekijken elkaars lesplannen en lesmateriaal en geven elkaar feedback op basis van verschillende lesontwerpprincipes. Hierna ga je in je eigen klas aan de slag met je lesplannen en lesmateriaal.

Derde bijeenkomst (VU-campus)
We blikken terug op hoe je in je klas aan de slag bent gegaan met wat je tijdens deze opleiding hebt geleerd. Hoe ging het? Lukte het je om je leerders te motiveren en zelfregulerend schrijven te bevorderen? Bij welke leerders uit je klas is dit gelukt en bij wie niet? Je krijgt inzicht in hoe je in je klas kunt evalueren of je zelfregulerend schrijven hebt bevorderd. We bespreken hoe je kunt omgaan met individuele verschillen en welke acties je in je toekomstige lessen kunt ondernemen om schrijfvaardigheid in je klas (nog meer) te bevorderen.

Docenten
Deze korte opleiding wordt verzorgd door dr. Camille Welie, coördinator VU-NT2 Professional, ervaren taaldocent en docentenopleider talen, ontwikkelaar van de schrijfdidactiek Gefocuste Revisie.

Meer over deze opleiding
Inleiding
Data, kosten en inschrijven

Camille Welie

Camille Welie

Camille Welie is afgestudeerd sociaal psycholoog en Neerlandicus (specialisatie NT2). In 2017 promoveerde hij aan de Universiteit van Amsterdam op een onderzoek naar individuele verschillen in het tekstbegrip van middelbare scholieren. Camille heeft ruime ervaring op NT1 en NT2 gebied als docent, onderzoeker, leermiddelenontwikkelaar, curriculumontwerper en docentenopleider. Bij VU-NT2 is Camille docent academische schrijfvaardigheid, docentenopleider NT2 en onderzoeker. Hij coördineert de docentenopleiding NT2 en de afdelingen VU-NT2 Professional en VU-NT2 Research.

Bekijk Camille's profiel

Heb je vragen over de opleiding?

Neem dan contact op met Camille Welie, opleidingscoördinator NT2-docentenopleidingen

Direct naar

Onderzoek Research and Impact Support Portal Universiteitsbibliotheek Persvoorlichting VU

Studie

Onderwijs Studiegids Canvas Studentenbalie

Uitgelicht

Doneer aan het VUfonds VU Magazine Ad Valvas

Over de VU

Over ons Contact en route Werken bij de VU Faculteiten Diensten
Privacy Disclaimer Veiligheid Webcolofon Cookies Webarchief

Copyright © 2024 - Vrije Universiteit Amsterdam