Het is belangrijk dat je je veilig voelt op de Vrije Universiteit Amsterdam. Er wordt grote waarde gehecht aan een veilig werk- en studeer klimaat waarin geen plek is voor enige vorm van ongewenst gedrag.
Ongewenst gedrag
Informatie over ongewenst gedrag op de VU
-
Wat is ongewenst gedrag?
Ongewenst gedrag is gedrag wat je als bedreigend, vernederend of intimiderend ervaart. Voorbeelden hiervan zijn (seksuele) intimidatie, discriminatie, agressie, stalking en pesten. Deze acties kunnen door iedereen anders worden ervaren. Wat voor de een als normaal gedrag wordt gezien, kan voor de ander als ongewenst kunnen worden ervaren. Twijfel je of jouw situatie ook valt onder ongewenst gedrag? Dan kan je altijd advies vragen aan de vertrouwenspersoon voor studenten, vertrouwenspersoon voor medewerkers en promovendi of de regiehouders sociale veiligheid.
Hieronder staan een aantal voorbeelden van ongewenst gedrag. Voor al deze voorbeelden kun je terecht bij de vertrouwenspersoon. Mocht het ongewenste gedrag dat jij hebt ervaren hier niet tussen staan, kan je nog steeds contact opnemen met de vertrouwenspersoon. Bij de vertrouwenspersoon blijf je altijd in regie en denkt de vertrouwenspersoon met je mee en ondersteunt en adviseert je in je keuze.
- Voorbeelden van ongewenst gedrag:
Discriminatie, pesten, (seksuele) intimidatie, ongewenste seksuele avances, grensoverschrijdend gedrag, bedreiging, agressie, stalking, buitensluiten, neerbuigende opmerkingen maken, machtsmisbruik, afpersing, vernedering, huiselijk of eer gerelateerd geweld, online intimidatie of bedreiging.
- Voorbeelden van ongewenst gedrag:
-
Wat kan je doen bij ongewenst gedrag?
Als je ongewenst gedrag ervaart en je durft niet degene die dit gedrag veroorzaakt hierop aan te spreken, kan je er ook voor kiezen om hulp te zoeken. Als medewerker kan je bijvoorbeeld toestappen naar een leidinggevende, als student kan je contact opnemen met de studieadviseur van jouw opleiding. Ook is er voor beide de mogelijkheid om naar de vertrouwenspersoon voor studenten of vertrouwenspersoon medewerkers en promovendi toe te gaan.
-
Waarmee kan de vertrouwenspersoon helpen?
Heb je te maken gehad met ongewenst gedrag? Dan kan je terecht bij de vertrouwenspersoon voor studenten of voor medewerkers en promovendi.
De vertrouwenspersonen ongewenst gedrag zijn er om:
- Je op te vangen, advies te geven en ondersteuning te verlenen;
- Je te informeren over de verschillende wegen die openstaan om het probleem op te lossen of om een klacht in te dienen;
- Je te begeleiden als je de zaak wilt laten bemiddelen of als je een klacht wilt indienen bij de Klachtencommissie;
- Te zorgen dat je, indien nodig, adequate nazorg krijgt;
De vertrouwenspersoon staat aan jouw kant. Deze zal in eerste instantie vooral een luisterend oor bieden en daarna met jou onderzoeken welke vervolgstappen er mogelijk zijn. De keuze voor de te nemen stappen blijft altijd bij jou. De vertrouwenspersoon kan hierbij wel ondersteunen door bijvoorbeeld mee te gaan naar een gesprek, een klacht in te dienen vanwege ongewenst gedrag, of samen aangifte te doen als je die keuze maakt.
-
Waarmee kan de regiehouder sociale veiligheid helpen?
In sommige gevallen is het niet mogelijk, te heftig of soms zelfs gevaarlijk om degene die het ongewenste gedrag vertoont zelf aan te spreken en is hierbij hulp nodig. Daarnaast kan het lastig zijn om in te schatten hoe gevaarlijk een situatie is en heb je hierbij advies nodig. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld (online) bedreigingen, stalking of andere vormen van geweld. De regiehouder sociale veiligheid onderzoekt en geeft advies over situaties waarin de veiligheid in het geding is en kan daarna ook actie ondernemen om de veiligheid te herstellen.
De regiehouder sociale veiligheid zijn er om:
- De campus veilig te houden voor alle studenten, medewerkers en bezoekers;
- Een risico inschatting te maken bij ongewenste situaties;
- Actie te ondernemen om de veiligheid te herstellen;
- Contact te leggen met interne en externe organisaties (denk aan politie, blijfgroep, Centrum Seksueel Geweld etc.);
- Met toestemming de regie over te nemen totdat de veiligheid is hersteld, en je tijdens dit proces steun te bieden
In principe ga je eerst naar de vertrouwenspersoon voordat je naar de regiehouders sociale veiligheid toestapt. Deze zal de coördinator inschakelen op het moment dat de expertise van de regiehouders sociale veiligheid nodig is.
Je kunt de regiehouders sociale veiligheid bereiken via sociale-veiligheid@vu.nl
-
Active bystander training
Bij een veilige en prettige werkomgeving op de VU hoort ook het bespreekbaar maken van ongewenst gedrag en ongewenste omgangsvormen. In de Active Bystander training leer je onacceptabel gedrag te herkennen en krijg je concrete handvatten om gedrag waar je je niet prettig bij voelt aan de orde te stellen. Elke VU-medewerker kan deelnemen aan deze interactieve training van 1,5 uur.
-
Informatie voor leidinggevenden
Als leidinggevende heb je een belangrijke rol om ongewenst gedrag te voorkomen en, als het zich voordoet, aan te pakken. De Leidraad voor leidinggevenden bij ongewenst gedrag biedt handvatten aan leidinggevenden voor situaties waarin sprake is van ongewenst gedrag.