Wanneer je werkt in inter- en transdisciplinaire teams, zul je merken dat mensen uit verschillende tradities - verschillende disciplines en toepassingsgebieden - gewend zijn om dingen op verschillende manieren te doen. Deze verschillen in praktijken kunnen zo klein zijn als het aantal auteurs dat meestal op een wetenschappelijk artikel staat. Maar ze vormen ook hoe onderzoek wordt uitgevoerd en ideeën over welke kennis goed is en moet worden opgenomen in onderzoek. Deze verschillen in praktijken vinden hun oorsprong in verschillende onderliggende waarden en aannames.
Werken in inter- en transdisciplinaire teams vereist dus onvermijdelijk het overwinnen van verschillen in praktijken en gewoonten. Dit kan worden gedaan door in dialoog te gaan over de onderliggende waarden en aannames om elkaar beter te begrijpen. We ontdekten echter dat de masterstudenten in onze vakken dit niet eenvoudig vonden. Bijvoorbeeld omdat veel van de onderliggende overtuigingen impliciet zijn, of omdat ze de woordenschat misten om hun opvattingen duidelijk en helder te formuleren. Literatuur bevestigt dat deze uitdagingen niet beperkt zijn tot studenten, maar dat ook onderzoekers en professionals vaak worstelen met deze onderwerpen.
Als reactie op deze observaties hebben we de Frame Reflection Lab-tool ontwikkeld. Deze tool biedt een speelse, leuke, creatieve en interactieve manier om met deze lastige gespreksonderwerpen om te gaan. De tool bestaat uit drie video's over vier fictieve onderzoekers die hun ideeën over wetenschap delen. Deze dienen als uitgangspunt voor gesprekken in inter- en transdisciplinaire teams. Deze gesprekken vinden plaats tijdens één of twee interactieve workshops, die online of offline kunnen plaatsvinden, en worden aangevuld met individuele reflectieoefeningen.
Op deze pagina vind je alle materialen om de FRL-tool in je eigen praktijk te gebruiken: de video's, een gedetailleerde handleiding voor de interactieve workshops, een online werkruimte voor de interactieve workshop, printbare materialen om de interactieve workshop in een offline omgeving uit te voeren, en verschillende reflectieoefeningen.
Wil je meer weten over de wetenschappelijke basis van de FRL-tool, de ontwikkeling en de implementatie van de tool? Lees ook ons artikel.