Als je in interdisciplinaire teams werkt, zul je merken dat teamleden verschillend gedrag kunnen vertonen die de samenwerking en integratie beïnvloeden. Het bewust worden van dit gedrag kan de eerste stap zijn naar gedragsverandering en het verbeteren van de teamdynamiek. Deze tool biedt de ondersteuning die je nodig hebt voor dit proces.
De tool bestaat uit een video en verschillende oefeningen om individuele en groepsreflectie te stimuleren, die je kunt gebruiken in je onderwijs of bij interventies voor teamwork in onderzoek. Je laat het door jou begeleide team de video bekijken waarin vier typische gedragingen worden geïntroduceerd. De reflectie-oefeningen gebruik je voor en/of na het bekijken van de video om hen op weg te helpen om deze concepten toe te passen in de praktijk. We moedigen docenten en managers van interdisciplinaire onderzoeksprojecten aan om onze materialen te gebruiken in hun eigen onderwijs- of onderzoek context.
De theoretische basis hiervoor is te vinden in het artikel: 'Epistemic stability and epistemic adaptability: interdisciplinary knowledge integration competencies for complex sustainability issues'. Hierin wordt een gedetailleerde beschrijving gegeven van gedragingen in interdisciplinair teamwork en competenties voor kennisintegratie. Als aanvulling op de video kan dit artikel worden gedeeld met samenwerkingspartners in interdisciplinaire teams om hun begrip van hun gedrag en de effecten ervan op de samenwerking en integratie in hun team verder te vergroten.